Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om och analytiska förhållningssätt till internationella relationer. Dessutom syftar kursen till att studenten ska förbereda sig för att undervisa och utveckla gymnasiekursen Internationella relationer.
Kursens huvudtema är internationella relationer. Kursen inleds med centrala teoribildningar och grundläggande perspektiv på konflikter och samspel i det internationella samhället. I kursen tillämpas analyser av internationella samspel och konflikter med fokus på områden som mänskliga rättigheter, migration, genus, miljö och etnicitet. I kursen problematiseras även internationella relationer utifrån didaktiska perspektiv och val.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande teorier om och perspektiv på internationella förhållanden
2. identifiera, formulera och analysera problemställningar kring samarbete och konflikt i internationella relationer utifrån perspektiv som mänskliga rättigheter, migration, genus, miljö och etnicitet
3. samla, problematisera och analysera information om internationella konflikter och samarbeten
4. problematisera och diskutera internationella relationers påverkan på skola och undervisning
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier av olika slag och projektarbeten.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination), 12 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Arvidsson, Malin; Halldenius, Lena & Sturfelt, Lina (2018). Mänskliga rättigheter i samhället, Malmö: Bokbox förlag (274 s.)
Bull, Hedley (2012). The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics. 4th ed. New York: Columbia University Press (368 s.)
Haas, Hein de; Castles, Stephen & Miller, Mark J. (2020). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World. London: Red Globe Press (443 s.)
Hess, Diana E. (2009). Controversy in the Classroom: the Democratic Power of Discussion. New York: Routledge (197 s.)
Kaufman, Joyce P. (2018). Introduction to International Relations: Theory and Practice. Second edition. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield (316 s.)
Krastev, Ivan (2018). Efter Europa. Göteborg: Daidalos (176 s.)
Lynch, Cecelia (2014). Interpreting International Politics. New York: Routledge (114 s.)
Tillkommer artiklar och material, cirka 200 sidor. Väljs i samråd med undervisande lärare.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).