Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2026
Kursplan hösten 2026
Benämning
Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och sociala villkor
Engelsk benämning
Civics and Education: Civics and Social Conditions
Kurskod
LS709C
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2023-05-05
Gällandedatum
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS708C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och media (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om sociala villkor och samhällsanalys samt sociala villkors betydelse för undervisningssituationer.
Innehåll
Detta är en tematisk kurs om sociala villkor. Kursen behandlar frågor om sociala villkor såsom teorier om migration, rättvisa, genus, jämlikhet, jämställdhet, social hållbarhet samt globalisering och digitalisering. Samhällsfrågor som aktualiserats under studenternas vfu används för att arbeta med samhällsanalys genom ett undersökande arbetssätt.
I kursen problematiseras arbete med sociala villkor och samhällsfrågor utifrån didaktiska perspektiv och val.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera aktuella samhällsfrågor med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder
2. tillämpa ett undersökande arbetssätt på en samhällsfråga genom vetenskaplig problemformulering
3. samla, bearbeta och analysera information om sociala villkor och samhällsutmaningar
4. problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, handledning och projektarbete.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd såväl på Prov 1 som på Prov 2.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Evertsson, Marie & Magnusson, Charlotta (red.) (2014). Ojämlikhetens dimensioner: uppväxtvillkor, arbete och hälsa i Sverige. 1. uppl. Stockholm: Liber (335 s.)
Jacobsson, Katarina & Wästerfors, David. (2013). Från klarhet till klarhet: lysande texter för sociologisk forskning. 1. uppl. Malmö: Égalité (383 s.)
Lamont, Michèle (2000). The dignity of working men: morality and the boundaries of race, class, and immigration. New York, N.Y.: Russell Sage Foundation (391 s.)
Morén, Göran (2017). Samhällsfrågor som didaktiskt begrepp i samhällskunskap på gymnasieskolan: en potential för undervisningen. Karlstad: Karlstads universitet (89 s.)
Rienecker, Lotte (2003) Problemformulering. Malmö: Liber. (64 s.)
Tväråna, Malin (2019). Kritiskt omdöme i samhällskunskap: undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor. Stockholm: Stockholms universitet (160 s.)
Tillkommer artiklar och material, ca. 100 sidor. Väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Individuell fördjupning om kunskapssyn och lärande (ca. 100 s.), väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.