Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS702C Samhällskunskap och lärande: Politik, makt - Sverige och EU (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna skall fördjupa sina ämnesteoretiska kunskaper om ekonomins villkor. Kursen ska stimulera till fördjupad kritisk analys av sambanden mellan samhälle, miljö och ekonomisk tillväxt
Kursen behandlar ekonomi och arbetsliv ur både individ-, företags- och samhällsperspektiv. De ekonomiska modeller och teorier som studeras behandlar både nationella och internationella aspekter på utvecklingen av ett hållbart samhälle. Särskild tonvikt läggs vid den offentliga ekonomin och vid att skapa förståelse för vad som krävs för att uppnå en för samhället hållbar utveckling.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa fördjupad kunskap och förståelse för den offentliga sektorns uppgifter i ett modernt marknadssamhälle
- analysera den internationella ekonomins funktionssätt i en globaliserad värld
- redogöra för vad ett miljöekonomiskt angreppssätt innebär och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv analysera varför miljöproblem uppstår och vad som på både individplan och institutionellt kan göras för att minska dem
- visa fördjupad förmåga att analysera och problematisera arbetsmarknadens förändringar över tiden
- redogöra för modern ekonomisk tillväxtteori
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och diskussionsseminarier.
Examinationen sker i form av en skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Andersson, Erik (2001). Globaliseringens politiska ekonomi. Lund: Studentlitteratur (200 s)
Björklund, Anders m.fl. (2013). Arbetsmarknaden. 4., rev. uppl. Lund: Studentlitteratur (400 s)
Blomqvist, Paula & Rothstein, Bo (2008). Välfärdsstatens nya ansikte: demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn. [Ny utg.] Stockholm: Agora (257 s)
Pihl, Håkan (2007). Miljöekonomi för en hållbar utveckling. 4., [omarb.] uppl. Stockholm: SNS förlag (231 s)
Pålsson Syll et al. (2002). Vad bör kommunerna göra? Jönköping: Jönköping University Press (120 s)
Roine, Jesper (2014). Thomas Pikettys Kapitalet.Stockholm: Volante (111 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.