Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML214C Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 1 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i programmering för problemlösning samt utvecklar ämnesdidaktiska kunskaper i relation till dessa.
I kursen behandlas grunderna för programmering i ett högnivåprogramspråk (Python). Studenterna introduceras för programmeringens allmänna logik, syntax och semantik. Vidare behandlas programmeringens byggstenar, som loopar, villkor, algoritmer och rekursion. Studenterna konstruerar egna program som de testar och felsöker. Vidare behandlas didaktik vad det gäller programmering. Under kursen behandlas också vuxnas lärande i relation till ungdomars lärande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. använda och tolka grundläggande begrepp inom
programmering
2. konstruera egna program
3. beskriva och diskutera likheter och skillnader mellan
ungdomars och vuxnas lärande samt konsekvenser för
undervisningen
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, seminarier, individuellt arbete och föreläsningar.
Lärandemål 1 examineras i form av en salstentamen.
Lärandemål 2 examineras i form av en portfolio.
Lärandemål 3 examineras i form av en muntlig presentation.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid
kursstart
Führer, Claus, Solem, Jan Erik, & Verdier, Olivier (2016). Scientific
Scientific computing with Python 3. [2nd revised edition]
Birmingham, UK: Packt Publishing (332 s.)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 1 Från skola för vuxna
till vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande.
Tillgänglig som PDF från Nationellt Centrum för svenska som
andraspråk. (32 s.)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 2 Idé och inspiration i
arbetet med vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas
lärande. Tillgänglig som PDF från Nationellt Centrum för svenska
som andraspråk. (99 s.)
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från
matematiklyftets lärportal etc. tillkommer (ca 100 s.)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).