Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Kursen syftar till att studenterna utvecklar sin kunskap om taluppfattning, aritmetik och algebra i ett perspektiv avseende undervisning i förskoleklass och årskurs 1 - 3. Vidare syftar kursen till att studenterna utvecklar sin kunskap om alla elevers utvecklingspotential, om musik och rörelse som ett redskap för matematiskt lärande samt om att värdera resurser för lärande.
Kursen behandlar talbegrepp och talsystems utveckling samt taluppfattning på matematikdidaktisk grund och med utgångspunkt i gällande kursplaner.
Vidare behandlas olika lärandeformer i grundskolans undervisning i taluppfattning, aritmetik och algebra. Olika metoder för att stärka elevers språk- och begreppsutveckling analyseras. Vidare analyseras förmågan att se samband mellan de fyra räknesätten samt förmågan att kommunicera kring desamma.
Även granskning och värdering av läromedel ingår i kursen.
Inom kursens ram introduceras studenten i att läsa och skriva vetenskapliga texter. Olika textgenrer diskuteras med utgångspunkt i kursens litteratur.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Beskriva, analysera och problematisera begreppen taluppfattning, aritmetik, algebra och programmering
- Redogöra för och använda terminologi och symboler inom taluppfattning, aritmetik, algebra och programmering
- Beskriva och analysera elevers kunnande och kunskapsutveckling inom taluppfattning
- Kunna skriva och värdera formativ respons samt motivera densamma
- Beskriva och analysera hur elevers kunnande inom aritmetik och algebra kan utvecklas utifrån styrdokument
- Redogöra för och förklara hur musik och rörelse samt digitala verktyg kan användas som språkutvecklande medel för att stödja barns matematiska utveckling
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten/ diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kunskapen skapas i gruppaktiviteter och genom laborativt arbete och sker genom studentcentrerad undervisning. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. I kursen sammanlänkas musik och rörelse genom rytmik. Genom arbete med digital teknik utarbetas undervisningsexempel.
Skriftlig tentamen (5 hp)
Written examination (5 credits)
Delprovet examinerar målen 1 och 2.
Akademisk text (5 hp)
Academic text (5 hp)
Delprovet examinerar målen 3 och 4.
Muntlig presentation (5 hp)
Oral presentation (5 hp)
Delprovet examinerar målen 5 och 6.
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget väl godkänt på minst två delprov.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Bergius, Berit, Emanuelsson, Göran, Emanuelsson, Lillemor, and Ryding, Ronnie (red.) (2011). //Matematik ett grundämne: Nämnaren Tema 8//. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM.
Grevholm, Barbro (red) (2012). //Lära och undervisa i matematik från förskoleklass till åk 6//. Stockholm: Norstedts (320 s)
Harrison, Christine, & Howard, Sally. (2012). //Bedömning för lärande i årskurs F-5: Inne i "////the Primary Black Box"//. Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Lindstedt, Inger (2013). //Textens hantverk. Om retorik och skrivande// 2 (rev) uppl. Lund: Studentlitteratur (146 s)
Löwing, Madeleine (2008). //Grundläggande aritmetik//. Matematikdidaktik för lärare. Lund: Studentlitteratur (308 s)
McIntosh, Alistair (2009). //Förstå och använda tal – en handbok//. (NCM 2009) Göteborg: NCM (244 s)
Persson, Annika & Wiklund, Lena (2017). //Hur långt är ett äppelskal? – tematiskt arbete i förskoleklass//. Stockholm: Liber AB (242 s)
Skemp, Richard (1976). Relational understanding and instrumental understanding. //Mathematics Teaching////, 77, //20 - 26 (7 s). Tillgänglig i elektronisk form på Malmö högskolas bibliotek.
Skolverket (2003). //Lusten att lära - med fokus på matematik//. Nationella kvalitetsgranskningar 2001-2002. Skolverkets rapport nr 221. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: http://www.mah.se/pages/45519/lustattlara.pdf
//
//Skolverket (2010). //Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011(Reviderad 2017). Stockholm: Skolverket. //Tillgänglig från
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3813//
//Skolverket (2011). //Diskussionsunderlag till kursplanen i matematik: Ett diskussionsunderlag till kursplanen i matematik i grundskolan. //Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2538
Skolverket (rev. 2017). //Kommentarmaterial till kursplanen i matematik//. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från https://www.skolverket.se/publikationer?id=3794
Skolverket (2016). //Förskoleklassen – Ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del. //Skolverket (32 s.) Tillgänglig från https://www.skolverket.se/publikationer?id=3719
Skolverket (2012). //Kommentarmaterial till kunskapskraven i matematik//. Skolverket (40 s). Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2833//
//Skolverket (2013). //Kommentarmaterial till kunskapskraven i matematik del 2. //Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3013
//
//Solem, Ida Heiberg, Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011//). Tal och tanke. ////Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3////. Stockholm: Studentlitteratur (392 s)
Härtill kommer 200 sidor litteratur inom matematikdidaktik som väljes från en lista publicerad på It’s learning.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).