Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig förmågan att beskriva och reflektera över matematikdidaktiska frågor. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla och fördjupa kunskaper i och om taluppfattning, aritmetik och algebra. Studenten ska också erövra kunskap om alla elevers utvecklingspotential samt om musik och rörelse som ett redskap för matematiskt lärande.
Talbegreppet och talsystemets utveckling samt taluppfattning behandlas med hjälp av olika artefakter och gällande kursplaner. Olika lärandeformer kring undervisning i taluppfattning, aritmetik och algebra i tidig åldersgrupp i skolan analyseras. Vidare bearbetas de fyra räknesätten utifrån olika metoder samt elevens begrepps- och språkutveckling inom taluppfattning, aritmetik och algebra. Inom kursens ram introduceras studenten i att läsa, tolka och värdera vetenskapliga texter. Olika textgenrer studeras och diskuteras med utgångspunkt i kursens litteratur.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara begreppet taluppfattning och redogöra för hur man utvecklar detta begrepp med hjälp av informella och formella talsystem och talskrivningar samt reflektera över och problematisera olika sätt att arbeta med taluppfattning
- beskriva och förklara innebörden av de fyra räknesätten samt kunna tillämpa olika strategier som kan utveckla elevers förmåga att gestalta, analysera och se sambanden mellan dessa
- redogöra för och reflektera över samband mellan tal och mönster samt kunna visa hur algebra utvecklas
- redogöra för och hantera terminologi och symboler inom aritmetik och algebra samt exemplifiera hur elevers språk utvecklas i funktionella sammanhang
- använda musik, rörelse och digitala medier som medel för att uveckla elevers språkförmåga och förståelse av matematiska sammanhang
- analysera elevers kunnande och kunskapsutveckling inom taluppfattning, aritmetik och algebra samt diskutera formativ och summativ bedömning utifrån ett elev- och styrdokumentsperspektiv
- tolka, värdera och använda vetenskaplig text
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av arbete med digitala medier, grupparbeten/diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar.
Undervisningen är studentcentrerad, och kunskapen skapas i gruppaktivitet och genom laborativt arbete.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare och aktivt bidrar med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Skriftlig tentamen (6 hp)
Written examination (6 credits)
I detta delprov bedöms studentens ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskap beträffande taluppfattning, aritmetik och algebra samt studentens förmåga att analysera och värdera olika elevlösningar
Fältstudie och undervisningssekvens (9 hp)
Field study and a teaching sequence (9 credits)
I detta delprov genomför studenten en fältstudie om taluppfattning hos elever i årkurs 4-6. Studenten redovisar, analyserar och problematiserar resultaten med koppling till kurslitteratur i en rapport.
Vidare ska studenten, inom ramen för ett grupparbete utforma, beskriva och kritiskt granska en undervisningssekvens inom aritmetik och algebra vilken utgår från grundskolans kursplanemål och där matematik integreras med musik och, rörelse och digitala medier. Redovisning sker muntligt med kort skriftligt underlag och med stöd av digitalt media.
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget väl godkänt på båda delproven.
Bergsten, Christer, Häggström, Johan & Lindberg, Lisbeth (2001). Algebra för alla. 1. uppl. Göteborg: Nämnaren (168 s)
Clarke, D. M. (2006). Fractions as division: The forgotten notion? Australian Primary Mathematics Classroom, 11(3), 4-10. Tillgänglig från: http://www.acu.edu.au/__data/assets/pdf_file/0007/¬374029/apmc11-3-Clarke_Fractions_as_division.pdf
Clarke, D. M., Roche, A., & Mitchell, A. (2007). Year six fraction understanding: A part of the whole story. In J. M. Watson & K. Beswick (Eds.), Mathematics: Essential research, essential practice: Mathematics: Essential research, essential practice (Proceedings of 30th Mathematics Education Research Group of Australasia, Hobart), (pp. 207-216). Adelaide: Merga. Tillgänglig från http://www.merga.net.au/documents/RP152007.pdf
Cronberg, Linda & Johannsen, Lena (2010). Integration rytmik och matematik: Ett sätt att för-bättra elevers förståelse för matematiska ord och begrepp?. Malmö högskola, lärarutbildningen. http:/dspace.mah.se/dspace/handle/2043/9806
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (320 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande 2 (rev) uppl. Lund: Stu-dentlitteratur (146 s)
Löwing, Madeleine (2008). Grundläggande aritmetik – Matematikdidaktik för lärare. Lund: Studentlitteratur (308 s)
McIntosh, Alistair (2009). Förstå och använda tal – en handbok. (NCM 2009) Göteborg: NCM (244 s)
Skemp, Richard (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77, 20-26 (7 s). Tillgänglig i elektronisk form på Malmö högskolas bibliotek.
Myndigheten för skolutveckling (2008). Mer än matematik – om språkliga dimensioner i matematikuppgifter. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (46 s). Tillgänglig på www.skolverket.se (se under Publikationer)
Skolverket (2003). Lusten att lära - med fokus på matematik.(70 s) Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på: www.skolverket.se (se under Publikationer)
Skolverket (2010). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2608
Härtill kommer 200 sidor litteratur inom matematikdidaktik som studenten väljer från en lista publicerad på It’s learning.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.