Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om taluppfattning, aritmetik och algebra avseende undervisning i grundskolans årskurs 4-6. Vidare syftar kursen till att studenterna utvecklar sin kunskap om alla elevers utvecklingspotential, om musik och rörelse som ett redskap för matematiskt lärande.
Kursen behandlar talbegrepp och talsystems utveckling samt taluppfattning på matematikdidaktisk grund och med utgångspunkt i gällande kursplaner.
Vidare behandlas olika lärandeformer i grundskolans undervisning i algebra inklusive programmering, taluppfattning och aritmetik samt metoder föra att stärka elevers språk- och begreppsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva, analysera och problematisera begreppen taluppfattning, aritmetik, algebra och programmering
- redogöra för och använda terminologi och symboler inom taluppfattning, aritmetik, algebra och programmering
- beskriva och analysera elevers kunnande och kunskapsutveckling inom taluppfattning
- skriva och värdera formativ respons samt motivera densamma
- beskriva och analysera hur elevers kunnande med koppling till gällande styrdokument inom aritmetik och algebra kan utvecklas
- redogöra för och förklara hur musik och rörelse samt digitala verktyg kan användas som språkutvecklande medel för att stödja barns matematiska utveckling
- läsa och använda vetenskapliga texter samt skriva på ett akademiskt sätt
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten/diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna självständigt förbereder sig samt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (5 hp)
Written Examination
I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2: Akademisk text (5 hp)
Academic text
I detta prov examineras mål 3, 4 och 7.
Prov 3: Muntlig presentation(5 hp)
Oral presentation
I detta prov examineras mål 5 och 6.
För att erhålla betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyget väl godkänt på minst två prov.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Björklund Boistrup, Lisa. (2022). Bedömning i matematik pågår!: återkoppling för elevers engagemang och lärande. Stockholm: Liber. (kapitel 1; 40 s)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (kapitel 4; 20 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt ( kapitel 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9 och 10; 200 s)
McIntosh, Alistair (2009). Förstå och använda tal – en handbok. Göteborg: NCM (244 s)
Skemp, Richard (1976). Relational understanding and instrumental understanding.Mathematics Teaching, 77, 20-26 (7 s).
Solem, Ida. H.; Alseth, Björnar; Eriksen, Elisabeta & Smestad, Björn (2019). Tal och tanke 2. Matematikundervisning från årskurs 4 till 6. (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur. (kapitel 1, 3, 6, 7 och 8; 240 s)
Härtill kommer publikationer från Skolverket samt valbar litteratur inom matematikdidaktik på ca 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.