Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om geometri, sannolikhetslära och statistik avseende undervisning i årskurs 4-6.
Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina ämneskunskaper och kunskaper i bedömning för och av varje elevs lärande.
Kursen behandlar problem och begrepp inom geometri, sannolikhetslära och statistik samt problematiserar och tolkar centrala ämnesdidaktiska begrepp. Vidare behandlas olika sätt att planera, genomföra, analysera och reflektera över undervisningsmoment där laborativa moment, olika representationsformer och digitala resurser kan stödja elevers språk- och kunskapsutveckling.
Vidare behandlas akademisk literacitet dessutom bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Utifrån aktuella kursplaner för skolan, dokumenterar, analyserar, och bedömer studenten elevers kunskapsutveckling utifrån elevarbeten.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av arbete med digitala medier, grupparbeten/diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (5 hp)
Written examination (5 hp)
I detta prov examineras mål 1 och 3.
Prov 2: Akademisk text (5 hp)
Academic text (5 hp)
I detta prov examineras mål 2, 5, 6 och 8
Prov 3: Muntlig presentation (5 hp)
Oral presentation (5 hp)
I detta prov examineras mål 4 och 7.
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget väl godkänt på minst två delprov.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Alrø, Helle; Blomhøj, Morten; Skovsmose, Ole, & Skånstrøm, Mikael (2001). Farlige små tal - helt konkret. //Nämnaren,(4),// 40-46.
Blomhøj, Morten (1994). Ett osynligt kontrakt mellan elever och lärare. //Nämnaren, (4),// 36-45. Tillgänglig från: http://nbas.ncm.gu.se/node/16647
//
//Boaler, Jo (2011). //Elefanten i klassrummet. Att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik//. Stockholm: Liber (230 s)
Boesen, Jesper (red.) (2006). //Lära och undervisa matematik - internationella perspektiv.// Göteborg: NCM (290 s)
Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2013). //Geometri för lärare//. Lund: Studentlitteratur (148 s)
Dougherty, Barbara J. & Venenciano, Linda C. H. (2007). Measure up for understanding//. Teaching Children Mathematics, 13(9),// 452-456. Tillgänglig från: http:www.jstor.org/stable/41198995
English, Lyn D. (1991). Young children's combinatoric strategies. //Educational Studies in Mathematics, 22 (5)//, 451-474
Fischbein, Efraim; Nello, M. S., & Marino, M. S. (1991). Factors affecting probabilistic judgements in children and adolescents//. ////Educational Studies in Mathematics, 22(6//), 523-249. doi: 10.1007/BF00312714
Grevholm, Barbro (red.) (2012). Lära och undervisa Matematik. Från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedts (320 s)
Khan, Salman. (2014). //Probability and statistics //[online]. Khanacademy. Tillgänglig från: https://www.khanacademy.org/math/probability
Lehrer, Richard. (2007). Introducing students to data representation and statistics//. In J. M. Watson & K. Beswick (Eds.). Mathematics: Essential research, essential practice: Mathematics: Essential research, essential practice (Proceedings of 30th Mathematics Education Research Group of Australasia, Hobart),// (pp. 22-41). Adelaide: Merga. Tillgänglig från http:www.merga.net.au/documents/RP152007.pdf
Lindstedt, Inger (2013). //Textens hantverk. Om retorik och skrivande 2// (rev) uppl. Lund: Studentlitteratur (146 s)
MacDonald, A. & Lowrie, T. J. (2011). Developing measurement concepts within context: Children's representations of length. //Mathematics Education Research Journal, 23(1),// 27-42
.
Pettersson, Astrid (2010). //Bedömning av kunskap - för lärande och undervisning i matematik//. Stockholm: PRIM-gruppen(104 s)
Rystedt, Elisabeth och Trygg, Lena (2010). //Laborativ matematikundervisning - vad vet vi?// Göteborg: NCM (72 s)
Skolverket (2010). //Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.// Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
//
//Skolverket (2011). //Diskussionsunderlag till kursplanen i matematik//: Ett diskussionsunderlag till kursplanen i matematik i grundskolan. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: http:www.skolverket.se/publikationer?id=2538
Skolverket (2011). //Kommentarmaterial till kursplanen i matematik//. Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2608
Skolverket (2012). //Kommentarmaterial till kunskapskraven i matematik.// Skolverket (40 s). Tillgänglig från http:www.skolverket.se/publikationer?id=2833
Skolverket (2013). //Kommentarmaterial till kursplanen i matematik del 2//. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3013
//
//Skolverket (2013). //Lärportalen för matematik//: Moduler grundskola åk 4-6: Moduler grundskola åk 4-6 [Online]. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: http:matematiklyftet.skolverket.se/
Skolverket (2014). //Bedömning för lärande i matematik: för årskurs 1-9.// Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-4-6/bedomningsstod/matematik/for-larande-1.196206
Skolverket:(2012) //Greppa språket - ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet// (147 s) www.skolverket.se
Åberg-Bengtsson, Lisbeth (1992). Förstår barn diagram. //Nämnaren,(4),// 19-23. Tillgänglig från: http:ncm.gu.se/pdf/namnaren/1923_92_4.pdf
Åberg-Bengtsson, Lisbeth (1994). Elevers svårigheter att tolka data i diagram och kartogram//.// //Nämnaren,(3),// 32-37. Tillgänglig från: http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/3237_94_3.pdf
Åberg-Bengtsson, Lisbeth (1999). Att bygga, rita och tolka stapeldiagram. Nämnaren,(2),// 27-32. Tillgänglig från: http:ncm.gu.se/pdf/namnaren/2732_99_2.pdf
Åberg-Bengtsson, Lisbeth. (2000). Att bygga, rita och tolka stapeldiagram. //Nämnaren,(3),// 24-29. Tillgänglig från: http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/2429_00_3.pdf
Härtill kommer 300 sidor litteratur inom matematikdidaktik som väljas från en lista publicerad på It’s learning.