Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML624B Matematik och lärande: Sannolikhet, statistik och läromedel (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
I kursen problematiserar studenten utvärdering, utvecklingsarbete och frågor som rör kvalitet i skola och lärares arbete utifrån flera olika aspekter med koppling till matematikämnet. Särskild vikt läggs vid studentens egen förmåga att reflektera självkritiskt och analysera utvärderingars potentiella konsekvenser för den lokala skolnivån. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas. Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin kunskap om utvärderingar och kvalitetsarbete i relation till ämnes- och skolutveckling samt i relation till lärares och elevers villkor.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera en lokal, nationell eller internationell utvärdering inom ett matematiskt område utifrån dess betydelse för den lokala skolnivån (3 hp)
- genomföra en undersökning av elevers kunskaper inom valt matematiskt område (2 hp)
- kritiskt värdera policys och praktiker i skolämnet matematik som rör utvärderingar, kvalitetsarbete och skolutveckling (4 hp)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, laborationer, responsarbete, gruppövningar samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp, och utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare. Kursens genomförande bygger på att studenterna självständigt förbereder sig samt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1. Poster med skriftlig sammanfattning (Poster with a Written Abstract), 5 hp.
I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2. Akademisk text (Academic Text), 4 hp.
I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på både Prov 1 och Prov 2.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Valero, Paula; Boistrup, Lisa B.; Christiansen, Iben M. och Norén, Eva (2022). Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar. Stockholm: Stockholm University Press. (kap. 1, 6, 7, 12) (40 s.)
Bornemark, Jonna (2020). Horisonten finns alltid kvar. Om det bortglömda omdömet. Stockholm: Volante. (207 s.)
Hult, Agneta och Olofsson, Anders (red.) (2017).Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 1-2) (100 s.)
Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger och Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur och Kultur. (kap. 15, 18, 19) (80 s.)
Vetenskapliga artiklar, nationella och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.