Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kompetens att undervisa i sannolikhet och statistik och att planera undervisning i årskurserna 4-6 utifrån ett likvärdighetsperspektiv samt utveckla sin kunskap om läromedels funktion och roll.
I kursen behandlas begrepp och resonemang inom sannolikhet och statistik samt lärande och undervisning i vilket användande av digitala verktyg ingår. Vidare behandlas olika teoretiska perspektiv för matematikundervisning där läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Utöver detta diskuteras och problematiseras t ex bildanvändning, digitalisering, genus, jämställdhet och jämlikhet.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och definiera samt i resonemang använda relevanta begrepp och representationsformer inom sannolikhet och statistik
- redogöra för hur elevers kunskaper om begrepp samt förmåga att föra och följa resonemang i sannolikhet och statistik kan utvecklas
- beskriva och diskutera hur undervisning i sannolikhet och statistik kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv i vilken digital teknik ingår så att varje elevs lärande och utveckling främjas
- analysera, problematisera och värdera läromedel i relation till ämnesinnehåll samt elevers förståelse och kunskapsutveckling
Kursen innehåller olika arbetsformer som utgörs av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier och självstudier.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2, 3, och 4.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-4, 7, 10-11, 13-15. (210s)
Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2019). Sannolikhet och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur. (104s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt. Kap. 7, 10 och 11. (50s)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Kap. 1, 3–8. (75s)
Solem Heiberg, Ida; Alseth, Björnar; Eriksen, Elisabeta & Smestad, Björn (2019). Tal och tanke: matematikundervisning från årskurs 4 till 6.(Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB. Kap. 1,2 och 9. (110s)
Statens offentliga utredningar (2021). Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap (SOU 2021:70) Stockholm: Elanders. Sid. 63-214, samt 297-330. (184s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar, ca 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.