Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML214C Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i matematisk analys i en dimension. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga att kritiskt granska, analysera och använda läromedel i relation till styrdokument och elevers behov. Ytterligare ett syfte är att studenten ska utveckla sina ämnesdidaktiska kunskaper och använda dessa som utgångspunkt för att skapa goda lärandesituationer.
I kursen fördjupas studierna gällande elementära funktioner. Vidare introduceras gränsvärdesbegrepp, derivator och deras tillämpningar, primitiva funktioner och integraler med tillämpningar. Kursen ger även en orientering om den matematiska analysens historiska utveckling. Praktiskt användande av den matematiska analysens verktyg och begrepp utgör ett centralt moment i kursen. Studenten arbetar med problemlösning och använder såväl exakta analytiska metoder som digitala hjälpmedel. Problemen hämtas från såväl inommatematiska som vardagliga och naturvetenskapliga sammanhang. Olika representationsformer används för att stärka begreppsförståelsen för både det egna lärandet och den kommande yrkesutövningen. I alla moment beaktas hur undervisningen kan utformas för att stärka elevernas tilltro till sitt eget tänkande och för att undvika att matematiksvårigheter uppstår eller kvarstår. I kursen granskas och analyseras läromedel och sätts i relation till hur undervisning kan organiseras.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och hantera begrepp och lösningsmetoder inom grundläggande matematisk analys såväl utan som med digitala verktyg
- tillämpa den matematiska analysens begrepp och metoder
- värdera och kritiskt granska läromedel i relation till styrdokument och elevers förutsättningar och behov
- utifrån forskning och egen analys av läromedel diskutera och problematisera hur matematikämnespraktiken påverkas av läromedel, styrdokument och undervisning
- konstruera matematiska problem och utveckla laborativa aktiviteter för att konkretisera centrala begrepp inom endimensionell analys
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete i datorsal, och gruppuppgifter. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Prov 1 (2001): Skriftlig salstentamen (Written Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2 (2002): Skriftlig hemtentamen och muntlig presentation (Written Home Exam and Oral Presentation), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänd på båda proven. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Endimensionell analys. Lund: Studentlitteratur. (180 s)
Övningar i Endimensionell analys (2011). Lund: Studentlitteratur. (96 s)
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket.
Vetenskapliga artiklar.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).