Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen behandlar kultur ur ett brett perspektiv där etnicitet, genus och klass fungerar som utgångspunkter för hur kulturbegreppet behandlas i skolans styrdokument.
Andra fokus gäller innehålls- och språkintegrerat arbete och dess teoretiska bas genom förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt praktiska tillämpningar ur ett förskoleklass- och årskurs1-3-perspektiv varvid särskild vikt läggs vid förutsättningar för lärande ur ett första- och andraspråksperspektiv.
Kursen behandlar vidare dels utvärdering av läromedel, dels bedömning som en del av undervisningen och som förutsättning för att lärare ska kunna stödja elevers språk- och kunskapsutveckling.
Kursen behandlar även relevanta problem och begrepp inom sannolikhetslära och statistik samt problematiserar och tolkar centrala matematikdidaktiska teorier.
Inom kursens ram vidareutvecklar studenten sin förmåga att läsa och skriva vetenskapliga texter och olika textgenrer diskuteras med utgångspunkt i kursens litteratur.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen, som innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, laborationer, responsarbete, gruppövningar samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan. Kursens genomförande bygger på att studenterna självständigt förbereder sig samt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare och bidrar aktivt med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
En individuell skriftlig tentamen prövar studentens kunskaper i sannolikhetslära och statistik.
Individuellt presenteras muntligt och skriftligt hur öppna problem, laborativt arbete och kreativa uttrycksformer kan ge en ökad förståelse för sannolikhet och statistik samt stödja språk- och kunskapsutvecklingen och utformas för elever i behov av särskilt stöd. Arbetet kopplas till relevant forskning. Den muntliga redovisningsformen sker med digital teknik eller någon estetisk uttrycksform.
Utifrån nationella mål och betygskriterier i matematik analyserar och bedömer studenten elevers kunnande utifrån en av studenten utarbetad bedömningsmatris, vilken kan användas dels för formativ bedömning inom områdena, dels för att kommunicera detta med elever och föräldrar. I grupp granskar studenten andra studenters arbeten.
Skriftlig tentamen (5 hp)
Written examination (5 hp)
I detta delprov examineras studentens ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskap i sannolikhet och statistik.
Delprovet examinerar i synnerhet målen 1, 4, 7, 8, 9 och 10.
Akademisk text (5 hp)
Academic text (5hp)
Utifrån nationella mål och kunskapskrav i matematik, kurslitteratur samt kritisk gransking av läromedel utarbetar studenten uppgifter och bedömningsmatris vilken används dels för formativ bedömning inom något av områdena sannolikhet eller statistik för förskoleklass/årskurs 1-3, dels för att reflektera över hur bedömningen kan kommuniceras med elever och föräldrar.
Arbetet genomförs i par och varje student lämnar in en skriftlig problematisering av arbetet med stöd i kurslitteratur. Problematiseringen inbegriper en redogörelse för sambandet mellan det matematiska språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv.
Kamratrespons med kritisk granskning av annat studentpars arbete och efterföljande revision av texten ingår i examinationen.
Delprovet examinerar i synnerhet målen 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, och 10.
Statistisk undersökning (5 hp)
Statistical investigation (5 hp)
I grupp planerar och utför studenten en statistisk undersökning. Utifrån erfarenheterna drar studenten pedagogiska slutsatser och ger ett didaktiskt reflekterad förslag på en undersökning som skulle kunna genomföras av elever i relevant åldersgrupp. Arbetet ska inkludera en reflektion över sociala, språkliga och genusbetingade faktorers betydelse. Arbetet redovisas som en film/inspelning med stöd i en skriftlig text. Kritisk granskning av annan studentgrupps arbete ingår i examinationen.
Delprovet examinerar i synnerhet målen 4, 5, 6, 8, 9 och 10.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Bergius, B., & Emanuelsson, L. (2008). Hur många prickar har en gepard? Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM.
Bergius, B., Emanuelsson, G., Emanuelsson, L., and Ryding, R. (red.) (2011). Matematik ett grundämne: Nämnaren Tema 8. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM.
Björklund Boistrup, L. (2013). Bedömning i matematik pågår! Återkoppling för elevers engagement och lärande. Stockholm: Liber
Boaler, Jo (2011). Elefanten i klassrummet. Att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. Stockholm: Liber
Boesen, Jesper (red.)(2006). Lära och undervisa matematik - internationella perspektiv. Göteborg: NCM (290 s)
Emanuelsson, G., Johansson, B., & Ryding, R. (1992). Geometri och statistik. Lund: Studentlitteratur.
English, L. (2011). Data modelling in the beginning school years. In J. Clark, B. Kissane, J. Mousley, T. Spencer, & S. Thornton (Eds.), Mathematics: Traditions and (new) practices: Proceedings of the 34th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australia and the Association of Mathematics Teachers, (pp. 226-234). Adelaide: AAMT and MERGA. Tillgänglig från www.merga.net.au/node/38?year=2011
English, L. D. (1991). Young children's combinatoric strategies. Educational Studies in Mathematics, 22(5), 451-474
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (320 s) [Används inte ht14]
Jönsson, Anders (2011) Lärande bedömning. Malmö: Gleerups. ( I urval ca 50 s.)
Khan, S. (2014). Probability and statistics [online]. Khanacademy. Tillgänglig från: www.khanacademy.org/math/probability
Lehrer, R. (2007). Introducing students to data representation and statistics. In J. M. Watson & K. Beswick (Eds.), Mathematics: Essential research, essential practice: Mathematics: Essential research, essential practice (Proceedings of 30th Mathematics Education Research Group of Australasia, Hobart), (pp. 22-41). Adelaide: Merga. Tillgänglig från www.merga.net.au/documents/RP152007.pdf
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande 2 (rev) uppl. Lund: Studentlitteratur (146 s)
Lundahl, Christian (2011) Bedömning för lärande Stockholm: Norstedts (208 s)
Mercer, Neil & Hodgkinson, Steve (2008) Exploring Talk in School Kapitel 1,4, 8 och 10 (100 s)
Pettersson, Astrid m.fl. (2010). Bedömning av kunskap - för lärande och undervisning i matematik. Stockholm: PRIM-gruppen(104 s)
Skolverket (2006) I enlighet med skolans värdegrund?(66 s) www.skolverket.se/publikationer?id=1659
Skolverket (2012). Kommentarmaterial till kunskapskraven i matematik. Skolverket (40 s). Tillgänglig från www.skolverket.se/publikationer?id=2833
Skolverket (2013). Sannolikhet och statistik. I Lärportalen för matematik: Moduler grundskola åk 4-6: Moduler grundskola åk 4-6 [Online]. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: matematiklyftet.skolverket.se/
Skolverket (2014). Bedömning för lärande i matematik: för årskurs 1-9. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-4-6/bedomningsstod/matematik/for-larande-1.196206
Skolverket: (20 12) Greppa språket - ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (134 s) www.skolverket.se
Skolverket: Allmänna råd för utvecklingssamtalet och den skriftiga individuella utvecklingsplanen. (2012) (24 s.) www.skolverket.se/publikationer?id=2811
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare, delta didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Solem, Ida Heiberg, Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (392 s)
Åberg-Bengtsson, L. (1992). Förstår barn diagram. Nämnaren,(4), 19-23. Tillgänglig från: ncm.gu.se/pdf/namnaren/1923_92_4.pdf
Åberg-Bengtsson, L. (1994). Elevers svårigheter att tolka data i diagram och kartogram. Nämnaren,(3), 32-37. Tillgänglig från: ncm.gu.se/pdf/namnaren/3237_94_3.pdf
Åberg-Bengtsson, L. (1999). Att bygga, rita och tolka stapeldiagram. Nämnaren,(2), 27-32. Tillgänglig från: ncm.gu.se/pdf/namnaren/2732_99_2.pdf
Åberg-Bengtsson, L. (2000). Att bygga, rita och tolka stapeldiagram. Nämnaren,(3), 24-29. Tillgänglig från: ncm.gu.se/pdf/namnaren/2429_00_3.pdf
Åberg-Bengtsson, L. (2011). Elevers möte med diagram. I B. Bergius, G. Emanuelsson, L. Emanuelsson, & R. Ryding (red.), Matematik ett grundämne: Nämnaren Tema 8 (s. 211-218). Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM.
Härtill kommer 300 sidor litteratur som studenten väljer från en lista publicerad på It’s learning.