Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML727C Matematik och lärande: Flerdimensionell analys (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper inom linjär analys speciellt fourieranalys samt tillämpningar på partiella differentialekvationer.
Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina didaktiska kunskaper och utveckla sin förmåga att skapa goda lärandesituationer utifrån en problematisering av skolans styrdokument och andra läranderesurser.
I linjär analys behandlas fourieranalys i form av fourierserier och fouriertransformer samt deras användning vid lösning av partiella differentialekvationer.
Vidare studeras läroplansteori och lärandeteorier samt forskningsbaserade didaktiska texter. Studenten utformar en undervisningsaktivitet som sedan diskuteras i relation till kunskapssyn och didaktiska val.
Efter avslutad kurs ska studenten
- med användande av matematiska begrepp kunna kommunicera matematisk teori, bevis och lösningsmetoder i linjär analys
- kunna tillämpa matematiska begrepp och metoder i linjär analys
- kunna problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
- kunna analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av
laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel
och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt
från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter
och lärarutbildare.
Mål 1 och 2 examineras genom en skriftlig salstentamen. (4,5 hp)
Mål 3 och 4 examineras genom en muntlig presentation och en skriftlig inlämning. (6 hp)
I kursen ingår obligatoriska moment som meddelas i samband med kursstart
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För VG på hel kurs krävs betyget VG på båda proven.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Hansén Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.): Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur, kapitel 13 och 17 (40 s)
Lennerstad, Håkan & Jogréus, Claes (2013). Serier och transformer. Lund: Studentlitteratur. (170 s)
Sparr, Gunnar & Sparr, Annika (2000). Kontinuerliga system. Lund: Studentlitteratur, kapitel 3 och 4 (ca 50 s)
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. Kapitel 1, 2, 3, 5, 6 och 7 (ca 120 s)
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från NCM, matematiklyftets lärportal etc. (100 s)
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).