Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML731B Matematik och lärande: Sannolikhet och statistik (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska vidareutvecklar sin kunskap om och förståelse av bedömnings- och dokumentationspraktikerformer. Kursen syftar också till att studenterna ska inhämta kunskap och medvetenhet om nationella och internationella utvärderingar samt om förhållandet mellan skolkvalitet och rättvisa/likvärdighet. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska utveckla sin förmåga att reflektera over sin praktik utifrån lärande I matematikdidaktik och barns olika förutsättningar och behov.
Med utgångspunkt i styrdokument, lärandeteorier och undervisningsideologier samt insamlat elevtexter/elevmaterial behandlar kursen bedömnings- och dokumentationspraktikerformer. Bedömningen analyseras och diskuteras utifrån olika syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på. I anslutning till detta innehåll studeras också skolkvalitet ur ett rättvise- och jämlikhetsperspektiv. Här behandlas särskilt förutsättningar för språk- och kunskapsutveckling med fokus på skolors och lärares ansvar för att stärka alla elevers tillit till sin egen förmåga och främja alla elevers språk- och kunskapsutveckling.. Vidare behandlar och problematiserar kursen specialpedagogiska aspekter av matematikundervisning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna redogöra för det matematiska innehållet i ett ämnesområde inom matematik med relevans för årskurs 4-6 samt analysera sitt eget lärande inom det valda området och betydelsen för den egna professionsutvecklingen (1)
- kunna analysera, utvärdera och utveckla bedömnings-, dokumentations- och betygsättningspraktiker utifrån olika styrdokument, vetenskapliga och ämnesrelevanta perspektiv samt egen insamlad emperi (2)
- kunna analysera och diskutera bedömning utifrån syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser (3)
- kunna analysera den egna bedömnings-, dokumentations- och betygsättningspraktiken i enlighet med skolkvalitet, rättvisa och likvärdighet (4)
- kunna identifiera och analysera förutsättningar för kunskapsutveckling samt kunna redogöra för kunskapsfrämjande åtgärder på individ-; grupp- och skolnivå (5)
- kunna analysera och kritiskt värdera nationella och internationella utvärderingar samt diskutera dessa i relation till den egna verksamheten (6)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, laborationer, responsarbete, gruppövningar samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola. Kursens genomförande bygger på att studenterna självständigt förbereder sig samt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Studenten examineras dels I grupp genom en muntlig posterpresentation. Dels skriver studenten individuellt en analyserande text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Gorard, Stephen & Smith, Emma (2006). An international comparison of equity in education systems.//Comparative Education//, 40(1), 15-28 (13s)
Hattie, John (2011) //Synligt lärande. //(70 s) Finns att hämta på http://brs.skl.se/publikationer/index.jsp?http://brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=dummy&search_titn=%2240008%22&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1
Livingston, Kay & McCall, Jim (2005). Evaluation: judgemental or developmental? //European Journal of Teacher Education//, 28(2), 165-178 (13s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger och Liberg, Caroline (red.) (2014) //Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. //3., [rev. och upptaterade) utg. Stockholm: Natur och Kultur. (kap.15)
McGaw, Barry (2008). The role of the OECD in international comparative studies of achievement.//Assessment in Education: Principles, Policy & Practice//, 15(3), 223-243 (20s) OECD (2012). //Equity and Quality in Education. Supporting disadvantaged students and schools// (12s)http://www.oecd.org/edu/preschoolandschool/equityandqualityineducation-supportingdisadvantagedstudentsandschools.htm// .
Vetenskapliga Aartiklar, nationella- och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 500 s)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).