Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: LL204G-Självständigt arbete i fördjupningsämnet. Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin egen kunskap om sannolikhetslära och statistik och för undervisning i 4-6.
Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sin förståelse av bedömning och dess funktion att stödja språk- och kunskapsutveckling.
I kursen behandlas begrepp och resonemang inom sannolikhet och statistik samt lärande och undervisning inom detta område i vilket användande av digitala verktyg ingår. Vidare behandlas perspektiv på bedömning som en del av matematikundervisningen och forskning om elevers lärande i ett 4-6-perspektiv.
I kursen ingår också vad som kännetecknar läsning och skrivande av vetenskapliga texter.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och definiera samt i resonemang använda relevanta begrepp och representationsformer inom sannolikhet och statistik
- redogöra för hur elevers kunskaper om begrepp samt förmåga att föra och följa resonemang i sannolikhet och statistik kan utvecklas
- diskutera och problematisera olika sätt att bedöma och dokumentera lärande inom matematik
- bedöma och analysera elevprestationer utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
- beskriva och diskutera hur undervisning i sannolikhet och statistik kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv där digital teknik ingår så att varje elevs lärande och utveckling främjas
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier och självstudier.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
Allal, Linda (2013). Teachers’ professional judgement in assessment: a cognitive act and a socially situated practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20, (20–34).
Björklund Boistrup, Lisa. (2013). Bedömning i matematik pågår!: återkoppling för elevers engagemang och lärande. (1. uppl.) Stockholm: Liber. (kapitel 1 och 5) (50s)
Grettve, Anna; Israelsson; Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 2, 3, 5, 8 och 9) (90 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (kapitel 7, 10 och 11) (50 s)
Gustafsson, Jan-Eric & Erickson, Gudrun (2018). Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring. Acta Didactica Norge, 12(4), (20 s) DOI: http://dx.doi.org/10.5617/adno.6434
Hirsh, Åsa (2018). Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Stockholm: Skolverket (15 s)
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (2017). Utvärdering och bedömning i skolan – för vem och varför?. Stockholm: Natur & Kultur. (80 s)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Shepard, Lorrie A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29, (4-14).
Solem Heiberg, Ida; Alseth, Björnar; Eriksen, Elisabeta & Smestad, Björn. (2019). Tal och tanke: matematikundervisning från årskurs 4 till 6.(Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB (100 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer 200 sidor.
Studenten som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenten. (HF 1:14).