EnB, ShA, MaC, NkB alt BiA+FyA+KeA - se även utbildningsplan.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska introduceras till ämnet naturkunskap samt till dilemman i dagens samhälle, där naturvetenskap möter samhällsvetenskap. Studenterna ska utveckla kunskaper om och i naturvetenskap, förståelse för dess roll i kulturella och historiska processer i samhället samt i skapandet av framtidsvisioner. Kursen behandlar även vetenskapsteorier samt relationen mellan naturvetenskaplig kunskap och livsåskådning, tro och värderingar.
I kursen introduceras naturvetenskapens karaktär, några grundläggande fysikaliska och kemiska och biologiska begrepp, ämnesdidaktik samt naturvetenskapliga arbetsmetoder. Vidare behandlas hur naturvetenskap och teknik formar och formas av det omgivande samhället och hur naturvetenskap och teknik formar världsbilden. Grundläggande laboratoriemetodik och säkerhet på laboratorier bearbetas.
Skillnader mellan naturvetenskap, andra vetenskaper och s.k. ovetenskap belyses.
Därutöver tar kursen upp aktuella etiska och samhälleliga dilemman för att visa på skillnader mellan naturvetenskapliga argument och argument baserade på livsåskådning och värderingar samt för att synliggöra intressekonflikter mellan naturvetenskapliga, politiska och ekonomiska intressen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för historiska exempel på hur naturvetenskap och teknik formar och formas av det omgivande samhället och för hur naturvetenskap och teknik formar världsbilden (1)
- beskriva, förklara, tillämpa och reflektera över några grundläggande naturvetenskapliga begrepp (2)
- utveckla kunskaper om naturvetenskapens karaktär och arbetsmetoder (3)
- behärska grundläggande laboratoriemetodik samt kunna förbereda, utföra och efterarbeta laborationer på ett säkert och analyserande sätt (4)
- identifiera och tillämpa naturvetenskapliga begrepp och teorier för att diskutera komplexiteten i aktuella etiska och samhälleliga dilemman samt i dessa frågor problematisera skillnader mellan naturvetenskapliga argument och argument baserade på livsåskådning och värderingar, samt förklara skillnader mellan naturvetenskaper och s.k. ovetenskap (5)
- använda sig av massmedier som verktyg för lärande på ett reflekterande och kritiskt granskande sätt bland annat genom att synliggöra konflikter mellan naturvetenskapliga, politiska och ekonomiska intressen (6)
- ge exempel på undervisning som kan främja elevers kunskapsutveckling när det gäller naturvetenskapliga arbetssätt och förståelse för naturvetenskapens karaktär (7)
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas (8)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, exkursioner, laborationer, grupparbete, seminarier, och individuellt sökande efter information med hjälp av olika digitala medier. Kursen utgår från studerandeaktiva, undersökande och utmaningsbaserade arbetssätt.
Prov 1: Skriftlig hemtentamen, 7 hp (written home examination, 7 credits).
I detta prov examineras mål 1-4 genom en individuell skriftlig hemtentamen.
Prov 2: Muntlig presentation och reflekterande text samt seminarium, 8 hp (varav 3 hp UVK) (oral presentation and reflective text, and seminar, 8 credits).
I detta prov examineras lärandemål 6 och 7 genom en muntlig grupppresentation. Lärandemål 5 och 8 examineras genom en individuell reflekterande text.
För att erhålla Väl godkänt på hel kurs krävs Väl godkänt på både prov 1 och 2.
Arbetsmiljöverket (2013) Så arbetar du med kemikalier i skolan (138 s)
Benner, Mats & Widmalm (2011) Kunskap. Solna: Liber (100 s)
Ekborg, Margareta, Ideland, Malin, Malmberg, Claes, Ottander, Christina & Rosberg, Maria (2012) Samhällsfrågor I det naturvetenskapliga klassrummet. Malmö: Gleerups. (ca 100 s)
Hewitt Paul G (2013) Conceptual Physics Fundamentals. Pearson New International Edition
Sadler, T. (2009) Situated learning in science education: Socio-scientific issues as contexts for practice. Studies in Science Education, 45, 1–42 (42 s)
Sjöberg, Svein (2010) Naturvetenskap som allmänbildning - en kritisk ämnesdidaktik. 3:e uppl. Lund: Studentlitteratur. (ca 180 s)
Wickman, Per-Olof & Persson, Hans (2008) Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan - en ämnesdidaktisk vägledning. Solna; Liber (288 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s).
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.