Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i ekologi och naturresursanvändning i jord- och skogsbruk, fiske samt andra typer av ekosystemtjänster samt sätta dessa kunskaper i relation till hållbar utveckling, undervisning och bedömning i naturkunskapsämnet.
Kursen ger grundläggande kunskaper i ekologi och resursanvändning. Kursen inriktar sig på ekologins tillämpningar i människans värld i form av t ex jord- och skogsbruk, fiske samt andra typer av ekosystemtjänster i ett hållbarhetsperspektiv. I kursen behandlas de geovetenskapliga förutsättningarna för ekosystemen i ett långt utvecklingsperspektiv, men även i tillämpningar som relationer mellan klimat, jordmån och vegetation.
Kursen ger vidare en introduktion till lärande för hållbar utveckling.
Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utifrån aktuell naturvetenskaplig forskning redogöra för samspelet mellan natur, samhälle och människa i ett nutida och historiskt perspektiv samt, i relation till detta, problematisera begreppet hållbar utveckling och hur begreppet utvecklats över tid
- redogöra för de grundläggande villkor under vilka ekosystem existerar, redogöra för evolutions- och artbildningsprocesser samt identifiera centrala ekologiska processer utifrån ett populations-, samhälls- och ekosystemperspektiv
- organisera och planera lärandesituationer kring hållbar utveckling, där värderingar och attityder synliggörs och problematiseras samt identifiera läranderesurser för hållbar utveckling i närsamhället
- beskriva fördelningen av naturresurser och resursanvändning i ett regionalt, nord-sydligt och globalt perspektiv samt diskutera konsekvenserna härav
- i diskussioner om miljöproblem och hållbar utveckling kunna motivera och argumentera för sitt ställningstagande
- kritiskt granska och värdera läromedel i relation till styrdokument och elevers förutsättningar och behov
- använda information om kunskaper som framkommer genom bedömning, både för att ge återkoppling i den aktuella lärandesituationen och för att i form av skriftliga omdömen sammanställa och synliggöra elevers utveckling i förhållande till nationella mål och betygskriterier
- analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, exkursioner, seminarier, rollspel samt interaktivt lärande över internet.
Mål 1, 2 och 4 bedöms genom en individuell skriftlig tentamen
Mål 3 och 5 bedöms genom muntlig redovisning i grupp
Mål 6-8 bedöms genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
I kursen ingår students bedömning av annan students arbete.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (Kap. 3-9) (115 s)
Black, Paul & Wiliam, Dylan (1998). Inside the Black Box. Raising standards through class‐room assessment. Phi Delta Kappa, 80 (2), (139-148). (9 s)
Guttman, Burt S (2005). Evolution, a beginner’s guide. Oxford: Oneworld Publications (203 s)
Hjort, Ingemar (2003). Ekologi – för miljöns skull. Stockholm: Liber (400 s)
Jönsson, Anders (2009). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups (174 s)
Sandell, Klas; Öhman, Johan and Östman, Leif (2005). Education for Sustainable Development. Nature, School and Democracy. Lund: Studentlitteratur (241 s)
Sjöberg, Svein (2010). Naturvetenskap som allmänbildning. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 75 s)
Withgott, Jay and Brennan, Scott (2008). Essential Environment. The Science Behind the Stories, 3rd Edition. Harlow: Pearson Education (456 s)
Referenslitteratur:
Abell, Sandra; Lederman, Norman (2007). Handbook of research on science education. Oxford: Lawrence Erlbaum Associates (ca 100 s i urval)
Townsend, Colin, R., Michael Begon, John L. Harper (2008). Essentials Of Ecology. Oxford: John Wiley and Sons (532 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.