Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL222C Naturkunskap och lärande: Naturvetenskap i vardagen (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i ekologi, jordens utveckling, evolution, ekosystemtjänster och annan naturresursanvändning i jord- och skogsbruk, samt fiske. Vidare syftar kursen till att sätta dessa kunskaper i relation till hållbar utveckling, undervisning och bedömning i naturkunskapsämnet.
Kursen ger en introduktion till lärande för hållbar utveckling samt grundläggande kunskaper i ekologi och naturresursanvändning. Kursen inriktar sig på ekologins tillämpningar i människans värld i jord- och skogsbruk, fiske samt andra typer av ekosystemtjänster i ett hållbarhetsperspektiv. I kursen behandlas jordens utveckling och de geovetenskapliga förutsättningarna för ekosystemen i ett långt utvecklingsperspektiv, men även i tillämpningar som relationer mellan klimat, jordmån och vegetation. Evolution med förändringar av arter och artbildning behandlas för att ge en bild av de processer som ligger bakom biologisk mångfald och varför organismer kan bli resistenta mot t.ex. antibiotika och pesticider. Det didaktiska innehållet i kursen fokuserar på läromedel, planering av lärandesituationer och bedömning. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för de grundläggande villkor under vilka ekosystem existerar samt centrala ekologiska processer utifrån ett populations-, samhälls- och ekosystemperspektiv
- redogöra för universums och jordklotets utveckling, evolutionens mekanismer och artbildningsprocesser
- redogöra för samspelet mellan natur, samhälle och människa i ett nutida och historiskt perspektiv samt, i relation till detta, problematisera begreppet hållbar utveckling
- beskriva fördelningen av naturresurser och resursanvändning i ett regionalt, nord-sydligt och globalt perspektiv samt problematisera detta ur ett hållbarhetsperspektiv
- planera lärandesituationer kring hållbar utveckling, där värderingar och attityder synliggörs och problematiseras samt motivera och argumentera för sitt ställningstagande i en intressekonflikt om användning av naturresurser
- kritiskt granska och värdera läromedel i relation till styrdokument och elevers förutsättningar och behov
- använda information som framkommer vid bedömning för att ge formativ respons samt analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, exkursioner, seminarier, rollspel samt interaktivt lärande över internet.
Prov 1: Skriftlig tentamen, 8 hp (Written Examination, 8 credits). I detta prov examineras lärandemål 1-3 genom en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Muntlig redovisning i grupp och en skriftlig inlämningsuppgift, 7 hp (Oral Presentation and Individual Reflective Text, 7 credits). I detta prov examineras lärandemål 4-5 genom muntlig redovisning som studenten genomför i grupp. Lärandemål 6-7 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (Kap. 3-9) (115 s) (Kap. 6-9 och 13) (ca 70 s)
Johansson, Birgitta (Redaktör) (2013). Havsbruk som håller i längden. Formas Fokuserar. Stockholm: Forskningsrådet Formas (ca 110 s)
Johansson, Birgitta (Redaktör) (2010). Jordbruk som håller i längden. Formas Fokuserar. Stockholm: Forskningsrådet Formas (ca 170 s)
Jönsson, Anders (2013). Lärande bedömning. 3:e uppl. Malmö: Gleerups Utbildningar AB (ca 60 s)
Begon, Michael, Howarth, Robert W. and Townsend Colin R. (2014). Essentials of Ecology. 4. Rev. ed. John Wilay & Sons Ltd (cirka 300 s)
Artiklar, bokutdrag och webmaterial (ca. 150 sidor)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.