Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204C Globala utmaningar i en ämneskontext (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper inom ämnesområdet människokroppen och hälsa, samt utveckla relevant ämnesdidaktisk kompetens för undervisning i gymnasieskolan.
I kursen behandlas samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi. Information om hälsofrågor granskas ur ett naturvetenskapligt perspektiv och olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan problematiseras. Ämnesdidaktisk forskning om kropp och hälsa behandlas. Normer rörande människans sexualitet och sexuella hälsa problematiseras. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna förklara samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi på cellnivå och organsystemnivå (1)
- kunna kritiskt granska information om hälsofrågor utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv, samt problematisera och diskutera olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan (2)
- kunna analysera och diskutera forskningsresultat gällande ungdomars föreställningar om människokroppen, samt föreslå hur dessa föreställningar kan utmanas i undervisningssituationer (3)
- kunna planera och genomföra en laboration med utgångspunkt i kursens innehåll och ämnesdidaktiska perspektiv (4)
- kunna problematisera och reflektera över normer rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa (5)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, gruppövningar, projektarbete, seminarier, självstudier och studiebesök.
Kursen utgår från studerandeaktiva, undersökande och utmaningsbaserade arbetssätt.
Prov 1: Skriftlig tentamen, 9 hp (Written Examination, 9 credits)
I detta prov examineras mål 1 och 2 genom en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Muntlig presentation och reflekterande text, 6 hp (Oral Presentation and Reflective Text, 6 credits)
I detta prov examineras lärandemål 3 och 4 genom en muntlig gruppresentation. Lärandemål 5 examineras genom en individuell reflekterande text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla Väl godkänt på hel kurs krävs Väl godkänt på både prov 1 och 2.
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur. (ca 20 s i urval).
Bolander, Eva (2009). Risk och bejakande Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV. Linköping Studies in Pedagogic Practices No. 9 Linköping Studies in Behavioural Science No. 141 (224 s).
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (120 s)
Sjukvårdsupplysningen (2012). Tema kroppen. www.1177.se/Skane/Tema/Kroppen/ (ca 150 s i urval)
Tikkanen, Ronny Heikki; Abelsson, Jonna och Forsberg, Margareta (2011). UngKAB09, Kunskap, attityder och sexuella handlingar bland unga. Skriftserien 2011:1. Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete.
(liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:207427/FULLTEXT01.pdf) (200 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.