Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL229C Naturkunskap och lärande: Om naturvetenskap (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i ekologi, människans utnyttjande av naturresurser och naturbruk ur ett hållbarhetsperspektiv, samt jordens utveckling och arters evolution. Vidare syftar kursen till att studenten tillägnar sig ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter med avseende på elevcentrerat arbetssätt för undervisning i gymnasieskolan.
I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ekologi, förekomst av naturresurser och människans nyttjande av naturen ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv samt en introduktion till lärande för hållbar utveckling. I kursen behandlas även jordklotets utveckling och de geovetenskapliga förutsättningarna för ekosystemen i ett långt utvecklingsperspektiv. Evolution med förändringar av arter och artbildning behandlas för att ge en bild av de processer som ligger bakom biologisk mångfald och varför t ex organismer kan bli resistenta mot antibiotika och pesticider. Det didaktiska innehållet i kursen fokuserar på elevcentrerat lärande samt planering och genomförande av lärandeaktiviteter. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för de grundläggande villkor under vilka ekosystem existerar och förändras
- redogöra för centrala ekologiska processer utifrån ett populations-, samhälls- och ekosystemperspektiv
- redogöra för jordklotets utveckling, evolutionens mekanismer och artbildningsprocesser samt utveckling av resistenta organismer
- beskriva och problematisera människans inverkan på biologisk mångfald
- beskriva fördelningen av naturresurser, reflektera över hur naturresurser nyttjas och utnyttjats av människan i ett nutida och historiskt perspektiv samt diskutera konsekvenser av detta ur ett hållbarhetsperspektiv
- konstruera lärandeaktiviteter med utgångspunkt i hållbar utveckling, där intressen, värderingar och attityder synliggörs och ställs mot varandra
- identifiera läranderesurser i det utvidgade klassrummet och dra miljödidaktiska slutsatser för naturkunskap i samverkan med andra ämnen
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, exkursioner, studiebesök, seminarier och workshops, grupparbeten, rollspel, värderingsövningar samt interaktivt lärande över internet
Prov 1: Skriftlig salstentamen, 8 hp (Written Examination, 8 credits). I detta prov examineras lärandemål 1-4 genom en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Muntlig redovisning i grupp och en skriftlig inlämningsuppgift, 7 hp (Oral Presentation and Individual Reflective Text, 7 credits). I detta prov examineras lärandemål 5 vid ett seminarium. Lärandemål 6 och 7 examineras genom en individuell reflekterande text.
Exkursioner, litteraturseminarier och grupparbeten utgör obligatoriska moment i kursen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För Väl Godkänd på hel kurs krävs Väl Godkänd på prov 1 och 2.
Allaby, Michael (2013) A dictionary of geology and earth sciences. Oxford: Oxford University Press. 4:e utgåvan. (Gratis tillgänglig som E-bok via Malmö högskolas biblioteks hemsida.) (ca 10 s).
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (Kapitel 6-9 och 13) (70 s).
Branteström, Karin (2014). Som man ropar i skogen. Vägval som berör oss alla. Formas Fokuserar. Stockholm: Forskningsrådet Formas (190 s). Tillgänglig som pdf.
Johansson, Birgitta (Redaktör) (2013). Havsbruk som håller i längden. Formas Fokuserar. Stockholm: Forskningsrådet Formas (Kapitel 2, 10, 14, 17, 20, 22, 25-26) (110 s). Tillgänglig som pdf.
Johansson, Birgitta (Redaktör) (2010). Jordbruk som håller i längden. Formas Fokuserar. Stockholm: Forskningsrådet Formas (Kapitel 1, 6-8, 11, 15, 18-19, 26, 29-31) (160 s). Tillgänglig som pdf.
Liepina, Inese & Jutvik, Gitte (2010). Education for Change. En handledning för undervisning och lärande för hållbar utveckling. (72 s). Tillgänglig som pdf.
Pleijel, Håkan (2013). Ekologi. En introduktion. Malmö: Gleerups Utbildning AB (170 s).
Sund, Per & Sund Louise (2017). Hållbar utveckling – ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Stockholm: Liber (Inledningen till kapitel 1-2, 4-9 samt hela kapitel 3), (80 s).
Wallander, Håkan (2015). Jord: funderingar kring grunden för vår tillvaro. Stockholm: Bokförlaget Langenskiöld (203 s).
Vetenskapliga artiklar och webmaterial (ca 150 s).
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).