Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt utveckla ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från förskoleklass till om med årskurs tre i grundskolan.
I kursen behandlas vad naturvetenskapens och teknikens karaktär innebär och vilken betydelse detta har, både för naturvetenskap och teknik som vetenskapliga ämnen och som skolämnen.
Studenterna arbetar i den nära omgivningen med särskilt fokus på vanliga växter och djur, deras livscykler samt deras plats i olika näringskedjor. Paralleller dras till djuret ”människan” och olika skillnader och likheter undersöks och förklaras i görlig mån.
Djurens och växternas olika anpassningar till årstider undersöks samtidigt som själva årstidsbegreppet får sin förklaring i jordens rörelser i förhållande till solen. I samband med solen behandlas en stjärnas livscykel. Även andra tidskonstruktioner, som natt och dag samt månad förklaras med hjälp av astronomiska fenomen.
I kursen arbetas det också med olika tekniska funktioner och konstruktioner i samband med de naturvetenskapliga begreppen ljud och ljus, kraft och rörelse samt årstider. Krafter och rörelser behandlas utifrån upplevelser i lekparker.
Vissa grundläggande begrepp och teorier som t.ex. materia och energi bearbetas i många olika sammanhang. Ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv går som en tråd genom kursen. Studenten ges under kursen möjlighet att utveckla sin digitala kompetens genom att studenterna ägnar sig åt informationssökning från adekvata digitala källor och genom att en stor del av arbetet äger rum på en lärandeplattform där studenterna både hämtar, kritiskt granskar och lägger ut informationen digitalt.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, exkursioner, föreläsningar, laborationer, seminarier, självstudier, hemexperiment, konstruktioner samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Studenterna examineras enligt två provkoder där en omfattas av 8 hp och den andra 7 hp.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written examination), 8 hp
Studenten gör en individuell skriftlig tentamen, som examinerar lärandemål 2, 3 (förutom sinnesförnimmelser), 4 och 5 (kraft/rörelse, ekologi och materia).
Prov 2: Artikel (Article), teknisk konstruktion (construction) samt muntlig och skriftlig presentation (Oral and written presentation), 7 hp
Lärandemål 1 examineras genom att studenten skriver en argumenterande artikel med iakttagande av såväl språkliga som vetenskapliga kriterier, samt ger kamratrespons på någon annan students text. (artikeln)
Lärandemål 3 (sinnesförnimmelser) samt lärandemål 5 (ljud och ljus) examineras genom laborationer som presenteras muntligt och skriftligt. Såväl gruppens som individens prestation bedöms.(muntlig och skriftlig)
Lärandemål 6 examineras genom en muntlig gruppresentation där någon form av gestaltning ingår, presentation av modell samt digital dokumentation. Såväl gruppens som individens prestation bedöms. (teknisk konstruktion)
Betygskriterierna delges vid kursstart. För att erhålla VG på hel kurs krävs betyget VG på båda kursdelarna.
Obligatorisk litteratur:
Andersson, Björn (2008). Att förstå grundskolans naturvetenskap, Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 978 – 91-44-05233-5 (valda delar, ca 100 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (valda delar)
Dahlstrand, Lars (2011). Kemins grunder. Brantevik: D&D förlag (48s)
Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2008). Barn och naturvetenskap – upptäck, utforska, lära. Stockholm: Liber. ISBN: 978-91-47-08422-7 (178 s)
Grimvall, Göran (2013). Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare skolår. Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Helldén, Gustav; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger och Vikström, Anna (2010). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag (valda delar, ca 160s)
Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red.) 2012. Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (112 s)
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk. Lund: Studentlitteratur (146s)
Internetsidor:
DINO, diagnosmaterial för formativ bedömning i NO F-6 (2011): kan nås via www.skolverket.se
IT för pedagoger (2011): www.itforpedagoger.skolverket.se
http:multimedia.skolverket.se
Myller av liv(2011): www.mylleravliv.se
Nordlab (2012): http://na-serv.did.gu.se/nordlab/
Resurscentrum för biologi(2011):http:www.bioresurs.uu.se
Resurscentrum för kemi(2011): http:www.krc.su.se/page.php?pid=179
Resurscentrum för fysik (2011): http:www2.fysik.org
Resurscentrum för teknik:http:www.liu.se/cetis/ (2011)
Sjukvårdsupplysningen(2011):http: www.1177.se
Referenslitteratur:
Andersson, Björn (2008). Grundskolans naturvetenskap. Helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur (226 s)
Andersson, Björn (2011). Att utveckla undervisning i naturvetenskap – kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur (296s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik. Riga: Norstedts (valda delar)
Hewitt, Paul; Lyons, Suzanne; Suchocki, John; Yeh, Jeniifer (2007). Conceptual Integrated Science. San Fransisco: Pearson. ISBN: 978-0-321-65942-2 (600 s)
Krigsman, Thomas; Nilsson, Bodil; Wahlström, Ebba (2002). Kemiskafferiet, ett studiematerial i kemi för tidigare års-lärare; kan laddas ner från: www.krc.su.se/page.php?pid=179 (valda delar)
Nilsson, Jan; Wagner, Ulla; Rydstav Emma(2008). Vilja och våga, temaarbete i grundskolans tidigare år. Lund: Studentlitteratur (130 s)
Persson, Hans (2007). Boken om Fysik och kemi. Lärarboken. Stockholm: Almqvist och Wiksell (176 s)
Persson, Hans (2011). Försök med NO F-3. Stockholm: Liber (150s)
Rutledge, Neil (2010). Primary Science, teaching the tricky bits. Glasgow: Open University Press. ISBN: 978-033522228-5 (196 s)
Sellgren, Germund (2003). Naturpedagogik. Solna: Ekelunds förlag (252 s)
Rönnlund, Bo (2005). Fysikbegrepp och Experiment. Luleå: Norrlands Skolkonsulent. ISBN: 91-971215-3-3 (340 s)
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson bokförlag (325 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.