Grundläggande behörighet samt EnB, MaB, NkA, ShA. Se även utbildningsplan.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt ämnesdidaktisk kompetens, relevant för undervisning från skolår fyra till och med skolår sex.
Det ämnesdidaktiska innehållet i kursen har fokus på skolår 4-6.
Kursen har följande innehåll: Naturvetenskapens och teknikens karaktär och betydelse, samt skolans teknik och NO-undervisning; Tekniska system och deras komponenter, teknikens historia samt teknikens roll i samhället; Ekosystem, livets utveckling och livsformer; Kemisk reaktion och ämnens löslighet, samt fasövergångar; Fritidens fysik, astronomiska fenomen, som solens och månens rörelser, samt hur dessa är kopplade till våra tidskonstruktioner och årstider; Materia och energi är centrala begrepp som bearbetas på olika sätt; Elevers svårigheter av begreppsförståelse behandlas också i kursen. De naturvetenskapliga arbetssätten är centrala i kursen. Studenten arbetar med egna undersökningar, konstruktioner och observationer.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera naturvetenskapernas och teknikens karaktär, samt argumentera för naturvetenskapens och teknikens roll i skolan (1)
- förklara svårigheter när det gäller elevers förståelse av grundläggande begrepp inom fysik, kemi, biologi och teknik, samt föreslå lämpliga arbetsformer för att arbeta med dessa begrepp med elever i åk 4-6 (2)
- utifrån egna konstruktioner diskutera tekniska funktioner relaterade till naturvetenskapliga förklaringsmodeller, samt beskriva några tekniska system, deras uppbyggnad och funktion (3)
- med utgångspunkt från exkursioner och laborationer beskriva ekosystems struktur och dynamik, olika livsformers livsbetingelser, samt redogöra för naturvetenskapens förklaring till livets utveckling på jorden (4)
- redogöra för ämnens – främst vattens, lufts och vardagsmaterials – uppbyggnad, egenskaper, omvandlingar och spridning (5)
- redogöra för fritidens fysik och några astronomiska fenomen, samt hur dessa är kopplade till våra tidskonstruktioner och årstider (6)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, exkursioner, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral presentation) och artikel (Article), 5hp
Provet består dels av att studenten tillsammans med kurskamrat gör en muntlig presentation, som examinerar lärandemål 3. Dels att studenten individuellt skriver en argumenterande artikel med iakttagande av såväl språkliga som vetenskapliga kriterier, Artikeln examinerar lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig tentamen (Written examination), 10hp
Studenten gör en individuell skriftlig tentamen, som examinerar lärandemål 2, 4, 5 och 6.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs, krävs betyget Väl godkänd på båda delproven. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Obligatorisk litteratur:
Andersson, Björn (2008). Grundskolans naturvetenskap. Helhetssyn, innehåll och progression. Lund. Studentlitteratur. (ca 200 s)
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl. Britt & Rosberg Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö. Gleerups. (ca 150 s)
Bjurulf, Veronica (2011) Teknikdidaktik. Stockholm. Nordstedts. (ca 140 s)
Helldén, Gustav, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2010). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm. Libers förlag. (ca 150 s)
Lindegren, Roger (2013). När kemin stämmer: samtal om kemiska samband. Lund. Studentlitteratur. (ca 150 s)
Lindstedt, Inger (2010). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund. Studentlitteratur. (ca 50 s)
Sjøberg, Svein (2010). Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik. 3:e uppl., Lund. Studentlitteratur. (ca 150 s)
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm. Carlsson bokförlag. (ca 180 s)
Östlind, Olle, Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (2012). Fysik för lärare. Lund. Studentlitteratur. (ca 200 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 100 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.