Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO721B Naturorientering, teknik och lärande: Naturvetenskapens språk och didaktik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna vidareutvecklar sin kunskap om och förståelse av bedömnings- och dokumentationspraktiker. Kursen syftar också till att studenterna ska inhämta kunskap och medvetenhet om nationella och internationella utvärderingar samt om förhållandet mellan skolkvalitet och rättvisa/likvärdighet. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska utveckla sin förmåga att reflektera över sin praktik utifrån lärande i NO och teknik.
Med utgångspunkt i styrdokument, lärandeteorier och undervisningsideologier samt elevtexter/elevmaterial behandlar kursen bedömnings- och dokumentationspraktiker. Bedömning analyseras och diskuteras utifrån olika syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på.
I anslutning till detta innehåll studeras också skolkvalitet ur ett rättvise- och jämlikhetsperspektiv. Här behandlas särskilt förutsättningar för språk- och kunskapsutveckling med fokus på skolors och lärares ansvar för att stärka alla elevers tillit till sin egen förmåga och främja alla elevers språk- och kunskapsutveckling.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna redogöra för det naturvetenskapliga/tekniska innehållet i ett ämnesområde inom NO eller teknik med relevans för årskurs F-3 samt analysera sitt eget lärande inom det valda området och betydelsen för den egna professionsutvecklingen (1)
- kunna identifiera förutsättningar för kunskapsutveckling samt kunna redogöra för kunskapsfrämjande åtgärder på individ-; grupp- och skolnivå (4)
- kunna analysera, utvärdera och utveckla bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiker utifrån olika styrdokument, vetenskapliga och ämnesrelevanta perspektiv samt egen insamlad empiri (2)
- kunna analysera och diskutera bedömning och betygsättning utifrån syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser (3)
- kunna analysera och kritiskt värdera nationella och internationella utvärderingar samt diskutera dessa i relation till den egna verksamheten (5)
- kunna analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken (6)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och grupparbete. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål.
Studenten examineras dels i grupp genom en muntlig posterpresentation. Dels skriver studenten individuellt en analyserande text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Gorard, Stephen och Smith, Emma (2006) An international comparison of equity in education systems. Comparative Education, 40/1 (s 15-28) (13 s)
Hattie, John (2011) Synligt lärande. (70 s) Finns att hämta på brs.skl.se/publikationer/index.jsp?brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=dummy&search_titn=%2240008%22&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1
Livingston, Kay och McCall, Jim (2005) Evaluation: judgemental or developmental? European Journal of Teacher Education, 28/2 (s 165-178) (13 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger och Liberg, Caroline (red.) (2014) Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3., [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur & kultur. (Kap.15)
McGaw, Barry (2008) The role of the OECD in international comparative studies of achievement. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 15/3 (s 223-243) (20 s)
Skolverket (2009) Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Sammanfattande analys. www.skolverket.se/publikationer?id=2258 (52 s)
Vetenskapliga artiklar, nationella- och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 500 s)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).