Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om språk, kultur och identitet. Studenterna ska sätta sig in i tänkandet kring innehålls- och språkintegrerat lärande, inklusive förhållandet mellan språk och kunskapsutveckling. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska lära sig grunderna i läromedelsanalys, fördjupa sin förståelse av bedömningens funktion att stödja elevers språk- och kunskapsutveckling samt utveckla sin förmåga att använda bedömning som del av sin undervisning och elevers lärande i ett 4-6-perspektiv.Studenterna ska även fördjupa sin kunskap inom området energi och hållbar utveckling med avsikt att undervisa i årskurs 4 – 6.
Kursen behandlar kultur ur ett brett perspektiv där etnicitet, genus och klass fungerar som utgångspunkter för hur kulturbegreppet behandlas i skolans styrdokument. Andra fokus gäller innehålls- och språkintegrerat arbete och dess teoretiska bas genom förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt praktiska tillämpningar ur ett 4-6 -perspektiv varvid särskild vikt läggs vid förutsättningar för lärande ur ett första- och andraspråksperspektiv. Kursen behandlar vidare dels utvärdering av läromedel, dels bedömning som en del av undervisningen och som förutsättning för att lärare ska kunna stödja elevers språk- och kunskapsutveckling. Viktiga miljö- och hälsofrågor lyfts fram och diskuteras, exempelvis klimatproblematiken. I kursen identifieras frågor kring energi, hållbar utveckling, energiförsörjning och i samband med dessa lokala- och globala miljöfrågor. För djup och kritisk granskning av information och hur den kommuniceras i ord, bild och text i olika medier finns dels ett moment kring energi med ett innehåll kring energiomvandlingar och energitjänster, dels ett moment kring produktlivscykler. I arbetet med egna konstruktioner fokuseras arbetet på såväl process som produkt och särskilt uppmärksammas dokumentation av skisser och bilder.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara olika energitjänster och energiomvandlingar (1)
- identifiera, och analysera energisystem och resurser, samt diskutera dessa lokala och globala perspektiv (2)
- diskutera aktuella miljöfrågor med hjälp av naturvetenskapliga och tekniska begrepp (3)
- analysera sin dokumentation utifrån den egna tekniska konstruktionen (4)
- planera, genomföra och utvärdera experiment relaterade till energi (5)
- bedöma och analysera elevtexter/arbetenutifrån olika aspekter avelevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons (6)
- i ett skriftligt omdöme kunna sammanställa, synliggöra och kommunicera elevens kunskapsutveckling i förhållande till nationella mål och kunskapskrav (7)
- analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken (8)
- redogöra för sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt exemplifiera hur undervisning i det egna undervisningsämnet kan organiseras för att främja elevernas lärande (9)
- redogöra för hur elevers begreppsförståelse och språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang samt kunna exemplifiera hur olika slags texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling (10)
- reflektera över och kritiskt värdera vad sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan betyda för val av innehåll, arbetsformer och bedömning (11)
- värdera och kritiskt granska läromedel i relation till styrdokument och elevers förutsättningar och behov (12)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier, självstudier, studiebesök, experiment, samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Prov 1: Teknisk konstruktion 3hp (Technical construction, 3 Credits)
I detta prov examineras lärandemål 4 genom att studenten individuellt gör en konstruktion och dokumenterar processen från idé till produkt, vilken redovisas muntligen i en digital produktion.
Prov 2: Skriftlig tentamen och Lesson study 12hp (Written examination and Lesson study, 12 Credits)
I detta prov examineras lärandemål 1, 2-5 genom att studenten individuellt gör en skriftlig tentamen. Lärandemål 6-12 examineras genom att studenten i grupp muntligen redovisar en ”lesson study” som planerats, genomförts, bedömts och utvärderats.
För att erhålla Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på både prov 1 och 2.
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt och Rosberg, Maria (2013) Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6. Malmö: Gleerups. (ca 100s i urval)
Areskoug Mats & Eliasson, Per (2007). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur (360s ca 250s i urval)
Bjurulf, Veronica (2013) Teknikdidaktik. Lund. Studentlitteratur. (ca 75s i urval)
Grimvall, Göran (2013) Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare årskurser. Lund. Studentlitteratur. (144s)
Hasslöv, Helen (2009) Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö, Malmö högskola. (43s) http://dspace.mah.se/handle/2043/17132 //
Häggström, Johan; Bergqvist, Maria; Hansson, Henrik; Kullberg, Angelika & Magnusson, Joakim (2012) Learning study – en guide. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet. (30s)
http:ls.idpp.gu.se/sites/ls.idpp.gu.se/files/ls-guide_webb.pdf
Jönsson Anders (2009). Lärande bedömning. Gleerups (180s)
Lundahl, Christian (2011). Bedömning för lärande Stockholm: Norstedts (208s)
Mercer, Neil & Hodgkinson, Steve (2008). Exploring Talk in School Kapitel 1,4, 8 och 10 (100 s) London: SAGE Publications.
Skolverket (2012). Allmänna råd för utvecklingssamtalet och den skriftiga individuella utvecklingsplanen. (24 s.) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2811//
Skolverket: (2012). Greppa språket - ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (134s) http:www.skolverket.se
Skolverket (2012). Kommentarmaterial till kunskapskrav i respektive ämne (ca 40s) http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/stodmaterial/kommentarmaterial-till-kunskapskraven-1.176463//
Skolverket (2006). I enlighet med skolans värdegrund? (66 s) http:www.skolverket.se/publikationer?id=1659
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.