Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket.
Inget huvudområde.
Syftet med kursen är att förskollärare ska stärka sin kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-årig grundskola samt att utjämna skillnaden mellan förskollärarnas utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 avseende grundläggande matematikinlärning.
Kursen lyfter fram ett undersökande arbetssätt som syftar till att stimulera elevers intresse och förståelse för matematik och matematiska resonemang. I kursen behandlas olika laborativa moment, varierande uttrycksformer och digitala resurser samt hur elevers matematiklärande och kunskapsutveckling kan stödjas. I kursen bearbetas och fördjupas deltagarnas erfarenheter från sin profession.
Kursen behandlar grundläggande taluppfattning och rumsuppfattning på matematikdidaktisk grund. Innehållet i taluppfattning rör naturliga tal och deras egenskaper och hur de kan användas för att ange antal och ordning samt del av antal och del av hel. Vidare analyseras förmågan att se samband mellan de fyra räknesätten samt förmågan att kommunicera kring desamma. Det kan handla om att använda begrepp såsom dubbelt och hälften eller att använda addition och subtraktion för att lösa matematiska problem. Innehållet i rumsuppfattning behandlar problem och geometriska begrepp såsom rum, läge, form, riktning, mönster samt tid och förändring. Vidare analyseras elevers förståelse av mätandets princip och mätbara egenskaper samt erfarenheter av storheter och enheter. Olika metoder för att stärka elevers språk- och begreppsutveckling behandlas.
Utifrån aktuella kursplaner och elevarbeten dokumenterar, analyserar och bedömer deltagaren elevers kunnande och kunskapsutveckling för elevernas fortsatta lärande och undervisning organiseras utifrån ett likvärdighetsperspektiv.
Inom kursens ram vidareutvecklar deltagaren sin förmåga att läsa och skriva vetenskapliga texter samt diskuterar aktuell forsknings- och kurslitteratur.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- beskriva, analysera och problematisera grundläggande begrepp och ämnesdidaktik inom taluppfattning och rumsuppfattning
- redogöra för och använda begrepp och representationsformer inom aritmetik, prealgebra, geometri och problemlösning
- beskriva och analysera elevers kunnande och kunskapsutveckling i taluppfattning
- beskriva och diskutera hur uppföljning och bedömning av matematiklärande kan organiseras som grund för fortsatt lärande och undervisning utifrån likvärdighetsperspektiv
- redogöra för inkluderande förhållningsätt i bemötande av elever i behov av särskilt stöd.
Kursen ges som en distanskurs med ett fåtal dagar per termin förlagda som fjärrundervisning. Övriga distansinslag bygger på arbete via webbaserad lärplattform.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, workshops och diskussioner. Kursens genomförande bygger på att deltagarna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra deltagare och lärare, och genom aktivt bidragande med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Prov 1: Skriftlig examination (Written Examination), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2
Prov 2: Akademisk text (Academic Text), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. [Stockholm]: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
McIntosh, Alistair (2020). Förstå och använda tal – en handbok. (NCM 2020) Göteborg: NCM (244 s.)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning – tidiga insatser i FK–6. Stockholm: Natur & Kultur (180 s.)
Skolinspektionen (2020). Kartläggning och tidiga stödinsatser i förskoleklassen (36 s.) (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2019) Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning i årskurs 1–3 (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2020). Kartläggning i förskoleklass. Stockholm. (Tillgänglig via internet)
Solem, Ida Heiberg; Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (392 s.)
Sterner, Görel (2015). Tal, resonemang och representationer - en interventionsstudie i matematik i förskoleklass (Licentiatuppsats, Göteborgs universitet) (s. 9–11, 14–22, 23–25 och 30–34) (Tillgänglig via internet)
Van Bommel, Jorryt & Palmér, Hanna (2020). Matematikundervisning i förskoleklass. Studentlitteratur (110 s.)
Vennberg, Helena (2020). Att räkna med alla elever: Följa och främja matematiklärande i förskoleklass?(Doctoral dissertation, Umeå universitet). (s. 1–3 och 7–18) och (s. 19–25) (Tillgänglig via internet)
Valbar litteratur, filmer och artiklar från t.ex. NMC och Skolverket tillkommer.
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.