Behöriga att söka är förskollärare anställda i förskolan som har behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare som är anställda i förskolan. Dessutom krävs huvudmannens intygande på särskild blankett.
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla specialpedagogiska kunskaper och undervisningskompetens i relation till områdena kommunikation, språk och matematik i förskola.
Olika specialpedagogiska perspektiv och dess möjliga konsekvenser för synen på normaliteter, delaktighet och inkludering i förskolans verksamhet belyses. Specialpedagogik på individ-, grupp- och organisationsnivå diskuteras. Vidare behandlas möjligheter och hinder i förskolans undervisning för alla och varje barns lärande och utveckling i språk, kommunikation och matematik. I kursen ingår att planera, värdera och dokumentera undervisning som är utformad för alla och anpassad till varje barn.
Deltagarnas egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- analysera och problematisera olika specialpedagogiska perspektivs möjliga konsekvenser för synen på normaliteter, delaktighet och inkludering i förskola,
- reflektera över specialpedagogik i förskola på individ-, grupp- och organisationsnivå,
- planera, värdera och dokumentera en undervisningssituation i förskola med fokus på alla och varje barns möjligheter att lära inom områdena kommunikation, språk och matematik.
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursens genomförande bygger på att kursdeltagarna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Deltagarna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Samtliga lärandemål examineras i form av ett paper.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Björklund, Elisabeth (2008). Att erövra litteracitet: Små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet (s. 15-65). (50 s) (tillgänglig på internet).
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red.) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber. (Av studenten valda delar, ca 40 sidor).
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur. (Av studenten valda delar, ca 40 sidor).
Fast, Carina (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva: Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Diss. Uppsala: Uppsala universitet (s. 31-43, 177-200). (35 s). Tillgänglig via internet.
Franck, Karianne (2021). The educational context in expert assessments: A study of special education documents of children in ECEC institutions. European Journal of Special Needs Education, 37(5), 819–833. (14 s).
Norling, Martina & Magnusson, Maria (red.) (2019). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan: Flerdimensionella perspektiv. Stockholm: Liber. (Av studenten valda delar, ca 50 sidor).
Palla, Linda (2021). När barn blir till belastning och problem i svensk förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge. Pedagogisk forskning i Sverige, 26(4), 7–29. (22 s). Tillgänglig via internet.
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur. (288 s).
Palla, Linda (2023). TAKK som specialpedagogiskt didaktiskt verktyg i förskolans undervisning, Nordisk barnehageforskning/Nordic Early Childhood Educational Research, 20(1). (20 s). Tillgänglig via internet.
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart. (Ca 50 s).
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska deltagarna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en delagare har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta deltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt.