Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan
Kursplan
Benämning
Engelska för lärare i åk 4 – 6. Ingår i Lärarlyftet
Engelsk benämning
English for Teachers in Grades 4 - 6
Kurskod
RC426U
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2024-01-31
Gällandedatum
2024-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Innehåll
Delkurser
Ämnesdidaktik och språkutveckling, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen syftar till att kursdeltagaren stärker sina kunskaper och fördjupar sin medvetenhet om språkutveckling och språkundervisning samt förståelse för grundsynen på språkundervisning i skolans styrdokument. Delkursen behandlar olika inkluderande arbetssätt för att främja elevernas kommunikativa förmåga. Reception, produktion och interaktion bearbetas med betoning på lyssnande, läsande, talande och skrivande.
Inkluderande arbetssätt beaktar genusperspektiv såväl som elever i behov av särskilt stöd. Detta fokus innefattar dessutom sätt att anpassa undervisningen för att stödja nyanlända och elever med olika kulturell bakgrund och hur flerspråkighet kan ses som en tillgång i engelskundervisningen. Delkursen betonar engelskans grundläggande språkliga regler, dess uttal samt förhållandet mellan ord- och frasinlärning och grammatik. En del av delkursen identifierar och reflekterar kring hur olika undervisnings- och bedömningsformer fungerar i praktiken och hur dessa är baserade på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Under campusdagarna utmanas kursdeltagarna att använda målspråket i kommunikation, med fokus på att lyssna, tala och tillgripa språkliga strategier, med syfte att utveckla deras självförtroende för att kunna använda engelska i undervisningen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
tillämpa olika teorier om språkundervisning och beskriva kommunikationens betydelse för språkutveckling på akademisk engelska
skapa gynnsamma lärandemiljöer för språkutveckling
förklara grundläggande grammatiska strukturer, tillämpa de grammatiska strukturerna samt värdera grammatikens och ordinlärningens roll i engelska för årskurserna 4–6
analysera sin egen språksyn samt sin bedömarpraktik och bedömarförmåga i enlighet med Lgr 22
Delkursens arbetsformer
Delkursen ges som en kombination av campus och distans med ett campusförlagt tillfälle om två dagar. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lär plattform, samt genom andra digitala mötesplatser.
Delkursens bedömningsformer
Skriftlig salstentamen på engelska, som genomförs på arbetsplatsen.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Berättelser och multimedietexter i engelskundervisningen, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkurs 2 ligger fokus på multimedia och engelskspråkiga texter för barn såsom filmer, sagor, sånger, lekar och ramsor. Texterna studeras både språkligt och innehållsmässigt beaktande genus, etnicitet och kulturell mångfald. Textanvändningen kopplas till ett språkutvecklande arbete samt fördjupande resonemang om hur ett brett urval texter för barn från olika medier kan användas i ett skolsammanhang med inriktning mot årskurserna 4-6. Dessutom behandlas olika användningssätt av digitala verktyg och medier som filmer, mentimeter, imovie etc i undervisningen. En del av delkursen identifierar och reflekterar kring hur olika undervisnings- och bedömningsformer fungerar i praktiken och hur dessa är baserade på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Under campusdagarna utmanas kursdeltagarna att använda målspråket i kommunikation, med fokus på att lyssna, tala och tillgripa språkliga strategier, med syfte att utveckla deras självförtroende för att kunna använda engelska i undervisningen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna:
analysera och kritiskt värdera användandet av olika texter som bilder, sagor, barnfilmer, sånger och ramsor med avseende på lärande och språkutveckling i engelska för årskurserna 4-6
tillämpa språkdidaktiska teorier för att analysera Lgr 22 med avseende på engelska i årskurserna 4-6
konkretisera teori och styrdokument till en pedagogisk planering som inbegriper olika slags texter, inklusive medietexter, samt former för att bedöma och stödja elevernas språkutveckling i enlighet med en kommunikativ grundsyn
motivera utformningen av uppgifter, material och bedömningsformer samt förankra dessa i teorier om barns språkutveckling och skolans styrdokument på akademisk engelska
Delkursens arbetsformer
Delkursen ges som en kombination av campus och distans med ett campusförlagt tillfälle om två dagar. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lär plattform, samt genom andra digitala mötesplatser.
Delkursens bedömningsformer
Skriftlig hemtentamen på engelska.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bedömning, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkurs 3 behandlar bedömning ur ett kunskaps- och språkutvecklande perspektiv. Delkursen betonar läraren som organisatör av meningsfulla kommunikativa aktiviteter i enlighet med synsättet i Lgr 22. Delkursen bygger på deltagarnas erfarenheter och kunskaper om språkutveckling och språkundervisning, och jämte ett fokus mot bedömning för lärande, inklusive sätt att ge återkoppling, behandlar kursen även dokumentationsformer samt betygssättning. Utifrån en teoretisk bas analyserar och bedömer kursdeltagarna olika texter, muntliga såväl som skriftliga. Dessutom behandlas hur lyssnande och läsning kan bedömas. Vidare värderar de sin egen förmåga att bedöma och stödja kunskaps- och språkutveckling. Här beaktas olika inkluderande arbetssätt relaterade till genusperspektiv, elever i behov av särskilt stöd samt flerspråkighet och mångfald.
Under campusdagarna utmanas kursdeltagarna att använda målspråket i kommunikation, med fokus på att lyssna, tala och tillgripa språkliga strategier, med syfte att utveckla deras självförtroende för att kunna använda engelska i undervisningen
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna:
värdera och analysera sin förmåga att bedöma och stödja elevers kunskaps- och språkutveckling
bedöma elevers muntliga och skriftliga förmåga formativt såväl som summativt
skriva en analyserande text om bedömning på akademisk engelska
Delkursens arbetsformer
Delkursen ges som en kombination av campus och distans med ett campusförlagt tillfälle om två dagar. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lär plattform, samt genom andra digitala mötesplatser.
Delkursens bedömningsformer
Skriftlig hemtentamen på engelska.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Engelskundervisning i ett globalt perspektiv, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkurs 4 behandlar kunskaps- och språkutveckling i samband med frågor som rör interkulturalitet, genusperspektiv, mångspråkighet samt konsekvenserna av engelska som globalt kontaktspråk. Dessutom behandlas hur representationer av kultur, etnicitet, genus och klass kommer till uttryck i läromedel såväl som i populärkulturella texter för barn. Textval och inkluderande arbetssätt i engelskundervisningen är ett centralt innehåll i kursen och här beaktas dessutom frågor som rör genuspedagogik och bemötande av elever med behov av särskilt stöd, nyanlända och elever med olika kulturell bakgrund. Delkursen lägger särskild vikt vid olika former av användning av digitala verktyg och medier i undervisningen.
Under campusdagarna utmanas kursdeltagarna att använda målspråket i kommunikation, med fokus på att lyssna, tala och tillgripa språkliga strategier, i syfte att utveckla sitt självförtroende för att kunna använda engelska i undervisningen
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna:
analysera och värdera läromedel i engelska med utgångspunkt från Lgr 22, språkutvecklingsteorier och förståelsen av engelska som globalt språk
förklara och problematisera kultur, identitet, genus, likvärdighet och mångspråkighet i förhållande till Lgr 22 och språkundervisning i ett mångkulturellt samhälle
problematisera skolämnet engelska i förhållande till engelskan som globalt kontaktspråk samt analysera hur kulturbegreppet behandlas i skolans måldokument och vad detta innebär för språkklassrummet
Delkursens arbetsformer
Delkursen ges som en kombination av campus och distans med ett campusförlagt tillfälle om två dagar. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lär plattform, samt genom andra digitala mötesplatser.
Delkursens bedömningsformer
Muntlig salstentamen på engelska.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ämnesdidaktik och språkutveckling, 7,5 hp
Bunar, Nihad (2015). Nyanlända och lärande: mottagande och inkludering. Natur och kultur. (304 s)
Estling Vanneståhl, Maria (2012). Essential English Grammar. Studentlitteratur. (208 s)
Heikkilä, Mia (2015). Lärande och jämställdhet i förskola och skola. Liber. (205 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics and Tasks. Teaching English in years 4–6. Studentlitteratur. (401 s)
Read, Carol (2007). 500 Activities for the primary classroom. Macmillan Education. (320 s)
Skolverket (2022). Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22)
Tillkommer artiklar och elevtexter.
Berättelser och multimedietexter i engelskundervisningen, 7,5 hp
Bunar, Nihad (2015). Nyanlända och lärande: mottagande och inkludering. Natur och kultur. (304 s)
Estling Vanneståhl, Maria (2012). Essential English Grammar. Studentlitteratur. (208 s)
Heikkilä, Mia (2015). Lärande och jämställdhet i förskola och skola. Liber. (205 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics and Tasks. Teaching English in Years 4–6. Studentlitteratur. (401 s)
Read, Carol (2007). 500 Activities for the Primary Classroom. Macmillan Education. (320 s)
Skolverket (2022). Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22)
Tillkommer artiklar och elevtexter.
Bedömning, 7,5 hp
Grettve, Anna, Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Natur & Kultur. (212 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics and Tasks. Teaching English in Years 4–6. Studentlitteratur. (401 s)
Skolverket (2022). Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket och Fritzes.
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen. Skolverkets allmänna råd. Skolverket och Fritzes.
Skolverket (2022). Kommentarmaterial till kursplanerna. Skolverket.
Tillkommer internetmaterial, artiklar och filmer.
Engelskundervisning i ett globalt perspektiv, 7,5 hp
Jenkins, Jennifer (2015). Global Englishes, A Resource Book for Students. Routledge Publishing. (280 s)
Larzén-Östermark, Eva (2008). ‘The Intercultural Dimension in EFL Teaching: A Study of Conceptions Among Finnish-Swedish Comprehensive School Teachers’, Scandinavian Journal of Educational Research, vol. 52, no. 5, 527–547. (20 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics and Tasks. Teaching English in Years 4–6. Studentlitteratur. (401 s)
Oxfam (2006). Education for Global Citizenship. Oxfam. (12 s) Tillgänglig via internet.
Tillkommer internetmaterial, artiklar, och filmer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en deltagare har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta deltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt.