Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska orientera sig i hur människans behov av att tolka, förstå och söka mening tar sig uttryck i tro och religiös praktik i såväl nutid som i forntida religioner. Kursen ska ge en översikt över den utvecklingsprocess som religionskunskapsämnet i skolan har genomgått samt introducera religionsdidaktik. Kursen syftar vidare till att bearbeta begreppen religion, etik och livsfrågor relaterat till de dokument som styr skolans verksamhet.
Kursen sätter människans behov av att gestalta livsfrågor i myter, riter och symboler i fokus. Studenterna bearbetar och reflekterar kring såväl mytologiska traditioner från olika tider och platser som teoretiska modeller för myt- och ritualanalys (egyptisk, romersk, fornnordisk, grekisk, mesoamerikansk och mesopotamisk religion).
Kursen belyser centrala begrepp inom religionsvetenskap och skolämnet religionskunskap. Studenterna bekantar sig med etik, samt med ungdomars meningssökande i tillvaron och livsfrågor såsom frågor om liv och död, gott och ont, sex och samlevnad. Vid seminarier diskuterar studenterna centrala religionshistoriska texter, men också didaktisk litteratur och skönlitteratur. I kursen ingår också fältarbete/exkursion. Inför introduktionen till den verksamhetsförlagda utbildningen möter studenterna också etiska frågor som rör lärarens yrkesroll.
Med utgångspunkt i skolans styrdokument och didaktikens centrala frågor bearbetas planering av undervisning samt bedömning som stöd för elevers lärande.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna diskutera hur människan i olika tider sökt tolka, förklara och förstå centrala livsfrågor, som t.ex. liv och död, gott och ont samt frågor som rör kärlek och sexualitet.
- kunna översiktligt beskriva religionskunskapsämnets framväxt och utveckling i relation till centrala begrepp i skolans styrdokument samt i religionsvetenskaplig forskning.
- kunna identifiera etiska dilemman och diskutera dessa utifrån olika etiska modeller.
- kunna identifiera, jämföra och reflektera över mytologiska traditioner, riter och symboler med hjälp av religionsvetenskapliga analysmodeller.
- kunna läsa, diskutera och analysera texter och urkunder med utgångspunkt i några centrala teorier och begrepp som rör myt- och ritualanalys.
- kunna utarbeta ett undervisningsförslag som fokuserar ungdomars livsfrågor och lärande med fokus på religiös praktik.
- kunna exemplifiera, diskutera och analysera religionsdidaktikens centrala frågor med utgångspunkt i styrdokumenten.
- kunna konkretisera gällande läro- och kursplaner i en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, informationssökning, självstudier och arbete i grupp. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Muntlig examination av fältarbete/exkursion i grupp där myter, riter och symboler, samt människors livsfrågor står i fokus bedöms utifrån didaktiska val, teoretisk medvetenhet, och presentationsförmåga. (Mål 1, 4 och 5).
Såväl en gruppvis muntlig som en skriftlig individuell examination genomförs på delar av kursens innehåll, såsom forntida religioner och centrala religionsvetenskapliga begrepp. (Mål 3, 4 och 5).
I grupp producerar studenterna stillbilder som i ett vidgat textbegrepp reflekterar myter, riter och/eller symboler inom de klassiska religionerna. Denna examination omfattar även en individuell skriftlig reflektion. (Mål 4 och 5).
Studenterna utarbetar i grupp ett skriftligt undervisningsförslag kopplat till kursens innehåll samt till styrdokumenten och presenterar detta även muntligt. (Mål 1, 2, 6, 7 och 8).
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Centerwall, Erik (2005). Hela Livet - 50 år med sex-och samlevnadsundervisning. Skolverket, 2005. (238 s., i urval s. 1-45, 151-163, totalt ca 60 s.) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2081
Coelho, Paulo (2008 [1988]). Alkemisten. Stockholm: Bazar. (221 s.)
Collste, Göran (2010). Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur. (86 s.)
Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015). Respekt för lärarprofessionen - om lärares yrkesspråk och yrkesetik. (4:e uppl.) Stockholm: Liber. (180 s.)
Franck, Olof & Stenmark, Mikael (red.) (2012). Att undervisa om religion och vetenskap: med grund i ämnesplanen för religionskunskap. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (159 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelsson, Lisbeth (2003). Nya perspektiv på religion. Natur och kultur, Stockholm. (273 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Thomassen, Einar (2011). Antikens religioner. Mellanösterns och Medelhavsområdets religioner. Norstedt, Stockholm. (287 s)
Jensen, Tim, Rothstein, Mikael & Podemann Sørensen, Jørgen (red.) (1996). Religionshistoria: ritualer, mytologi, ikonografi. Nya Doxa, Nora. (Urval 12 s. Om fornnordisk religion. Finns som stencil)
Jönsson, Rune & Bodil Liljefors Persson (2006). Religionskunskap i årskurs 9. Rapport från den nationella utvärderingen av grundskolan (NU03). Rapport, Educare Vetenskapliga Skrifter. (77 s) Länk: http://dspace.mah.se/handle/2043/8161.
Liljefors Persson, Bodil (1997). "Myt, rit och historia hos Maya" i Agüero, Oscar Alfredo & Alvarsson, Jan-Åke (red.). Amerikas indiankulturer. [Ny, rev. utg.] Uppsala: Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Univ. (14 s. Finns som stencil)
Lundahl, Christian (2014). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Löfstedt, Malin (red.). (2011). Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (219 s., i urval ca 100 s.)
Nigosian, S. A. (2008). World Religions. A Historical Approach. 4th ed. Boston: Bedford/St. Martin's. (558 s., urval ca 10 s., kap. 7 om Mesoamerikas indianer, finns som stencil.)
Skolverket.se. (2011). ”En idé till planering”. I Diskussionsunderlag för grundskolan. Diskutera. Kursplanen i religionskunskap. s. 6-15. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2542 (9 s.)
(2011). Allmänna råd: Planering och genomförande av undervisning. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 (47 s.)
(2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 (77 s.)
Utöver detta ingår utdrag ur olika källtexter, som tillhandahålls av institutionen. (ca 75 s.)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.