Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL704C Religion och lärande: Populärkultur, medier och sexualitet (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syftet är att studenten ska fördjupa sina kunskaper i klassiska och samtida religionsvetenskapliga och religionsdidaktiska perspektiv samt sätta dem i relation till samtidsfrågor och undervisning. Kursen återknyter till tidigare kurser med syfte att fördjupa det ämnesspecifika språket. Studenten ska också utveckla sin didaktiska medvetenhet med utgångspunkt i läroplansteori.
I kursen behandlas både klassiska och samtida religionsvetenskapliga och religionsdidaktiska perspektiv. Detta sker genom ett studium av religionsvetenskapliga teoribildningar.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med tre högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förklara religionsvetenskapliga och religionsdidaktiska perspektiv
2. tillämpa religionsvetenskapliga teorier och begrepp på samtidsfrågor
3. kritiskt granska läroplaner med hjälp av religionsdidaktiska teorier och begrepp
4. analysera skolans styrdokument utifra°n deras framva¨xt, konstruktion och anva¨ndningar med sto¨d av la¨roplansteori.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar och seminarier, workshops, vetenskapligt skrivande, kamratrespons, samt arbete i grupp och individuellt. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Prov 1: Skriftlig inlämning I (Paper), 3hp. I detta prov examineras lärandemål 1 & 2.
Prov 2: Muntlig och skriftlig analys (Oral and Written Analysis), 3hp. I detta prov examineras lärandemål 3 & 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Augustsson, Dennis, Carlström, Charlotta, Hall, Emma, Liljefors Persson, Bodil (2023) (red.) Religion och samhällsförändring – aktuella perspektiv i religionsvetenskaplig forskning. Stockholm: Liber. (302 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelsson, Lisbeth (2003). Nya perspektiv på religion. Stockholm: Natur och kultur. Kap 1-4 (120 s.)
Kittelmann Flensner, Karin (2015). Religious education in contemporary pluralistic Sweden. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. (60 s.)
Kursplaner för religionskunskap för Gy och Gr (20 s.)
Läroplaner för Gy och Gr (40 s.)
McCutcheon, Russell T. (2018). “Religion” in Theory and Practice: Demystifying the Field for Bourgeoning Scholars. Sheffield: Equinox. Kap. 1-6, 8-9 (100 s.).
McCutcheon, Russell T. & Hughes, Aaron (2017). Religion in 5 Minutes. Sheffield: Equinox. Kap. 62-81. (70 s).
Osbeck, Christina (2006). Kränkningens livsförståelse: en religionsdidaktisk studie av livsförståelselärande i skolan. Diss. Karlstad: Karlstads universitet. (50 s.)
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. (Andra upplagan). Malmö: Gleerup Utbildning AB. (190 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca 100 s.)
Avhandling i religionsdidaktik för examinationsuppgift 2 väljs i samråd med undervisande lärare. (ca 200-300 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.