Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL723C Religion och lärande: Genus, plats och politik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om dels aktuell religionsdidaktisk forskning och religionsvetenskaplig teoribildning, dels om planering och bedömning inom skolämnet religionskunskap. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sina kunskaper om internationella perspektiv på religionsundervisning och om religion i ett framtidsperspektiv.
Religionsdidaktisk forskning bildar ett centralt innehåll i kursen. Aktuella frågor i samhällsdebatter nationellt och internationellt analyseras. Särskilt identifieras frågor som är centrala för religionskunskapsundervisningen i skolan och särskilt i relation till framtidsfrågor. De didaktiska frågorna och valen kopplas till kursens teoretiska innehåll. Det innebär att teoribildning avseende samhällsförändring, värdeförändring och religiös förändring studeras liksom frågor om sekularisering, globalisering och hållbart samhälle. I kursen är också frågor rörande bedömning av elevers kunskaper i ämnet centrala samt hur man kan öka elevers delaktighet i bedömningsprocessen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt analysera och diskutera religionsvetenskaplig och religionsdidaktisk forskning i Sverige och internationellt
- identifiera och formulera forskningsfrågor med relevans för religionsvetenskap idag och med sikte på framtiden
- planera, producera och presentera ett såväl ämnesteoretiskt som ämnesdidaktiskt arbete med relevans för religionsvetenskap
- bedöma elevers kunskaper i ämnet religionskunskap samt öka elevernas delaktighet i bedömningsprocessen.
Kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, eventuella studiebesök och självständigt arbete. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med studenter och högskolans lärare.
Kursen omfattat tre delexaminationer. Studenten examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som även presenteras muntligt (mål 1).
I en andra del examineras studenten, såväl muntligt som skriftligt i mindre grupper. Examinationen utgår från ett relevant ämnesinnehåll samt ett undervisningsupplägg (mål 2 och 4).
I en tredje del examineras studenten genom ett skriftligt projektarbete, individuellt eller i par, med relevans för religionsvetenskap. Detta diskuteras vid ett särskilt seminarium. (mål 3 och 4).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Franck, Olof & Stenmark, Mikael (2015). Gudsuppfattning och människosyn. Liber (Under tryckning)
Geels, Antoon (2014). Laga världen: med ickevåld, medkänsla och andra verktyg. Artos & Norma Bokförlag (204 s.)
Jenkins, Willis (2013). The Future of Ethics: Sustainability, Social Justice, and Religious Creativity. Georgetown University. (200 s.)
Taylor, Bron (2010). Dark Green Religion: Nature Spirituality and the Planetary Future. University of California, Berkely. (338 s.)
Tickle, Phyllis (editor et al) (2015). The Future of Religion: Traditions in Transition [Kindle Edition]. Englewood, Colorado: Patheos Press. (250 s.)
Tillkommer aktuella artiklar samt ytterligare litteratur, varav minst en avhandling, som väljs i samråd med examinator.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).