Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL725C Religion och lärande: Kunskap, kontroversiella frågor och konfliktytor (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen behandlar samhällsförändringar, värdeförändringar och religiösa förändringar med särskilt fokus på människors förhållande till föreställningar om framtiden. Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om och verktyg för att undervisa om människors rädslor och hopp i en föränderlig värld. Undervisning som rör till exempel ekologi, transhumanism, ateism och apokalyptik ges extra fokus. I kursen är också frågor rörande bedömning av elevers kunskaper i ämnet centrala, liksom frågor om hur lärare kan öka elevers delaktighet i bedömningsprocessen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. planera, producera och presentera ett såväl ämnesteoretiskt som ämnesdidaktiskt arbete med relevans för religionsvetenskap
2. redogöra för och problematisera bedömningspraktiker och bedömningsprinciper i ämnet religionskunskap samt redogöra för hur lärare kan öka elevers delaktighet i bedömningsprocessen
3. identifiera och formulera forskningsfrågor med relevans för religionsvetenskap idag och med sikte på framtiden
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar och seminarier, workshops, informationssökning, arbete i grupp och självstudier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig och muntlig presentation (Written and Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Paper (Paper), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Andreasen Lysgaard, Jonas, Bengtsson, Jonas, Hauberg-Lund Laugesen, Martin (2019). Dark Pedagogy: Education, Horror and the Anthropocene. Cham: Palgrave Macmillan. (164 s.)
Liljefors Persson, Bodil, Gustafsson Lundberg, Johanna (red.) (2007). Apocalypse now - fakta, ideologi och domedagsscenrior i klimatförändringarnas kölvatten. Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap. (121 s.)
Lundahl, Christian (2011). Bedömning för lärande. Stockholm: Nordstedts. (208 s.)
Taylor, Bron (2010). Dark Green Religion: Nature Spirituality and the Planetary Future. Berkeley: University of California Press. (338 s.)
Thurfjell, David (2008). Det gudlösa folket: de postkristna svenskarna och religionen. Stockholm: Nordstedts. (295 s.)
Thurfjell, David (2020). Granskogsfolk: hur naturen blev svenskarnas religion. Stockholm: Nordstedts. (335 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca. 600 s.).
Litteratur för paperuppgiften som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 400 s.).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.