Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och avser undervisning i ämnet svenska.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper och insikter om språk, språkutveckling och socialisation. Ett annat syfte är att studenterna ska få möta och skapa förståelse för några centrala svenskämnesdidaktiska begrepp och grundläggande teorier om läs- och skrivutveckling i olika åldrar, med fokus på de tidiga skolåren (F-3).
I kursen behandlas svenskämnets traditioner, historia och utveckling. Vidare studeras språk, språkutveckling och olika sätt att socialiseras in i skriftspråklighet. I kursen behandlas också olika ämnesuppfattningar och för ämnesområdet centrala ämnesdidaktiska begrepp och olika sätt att se på den tidiga och fortsatta läs- och skrivundervisningen i en kulturellt heterogen skola. Barns- och ungas muntliga och skriftliga textproduktion i ett första- och andraspråksperspektiv behandlas. I kursen ingår processorienterat skrivande som en del i det egna lärandet.
Kursen handlar även om hur man som pedagog kan skapa en språkutvecklande skolmiljö där lekens, berättandets och skönlitteraturens, samt andra texters språk- och kunskapsutvecklande potential, beaktas för att möta barn med olika förutsättningar och behov. I kursen läses olika texter och i dialog med andra tolkar och diskuterar studenten dessa. Hur olika texter kan användas, främst i förskoleklass och skola (F-3) diskuteras. Inom kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen ur flera perspektiv – elevers perspektiv, elevperspektiv och undervisningsperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten…
- kunna redogöra för och problematisera barns tidiga och fortsatta läs- och skrivutveckling, samt undervisning i en språkligt och kulturellt heterogen skola utifrån centrala svenskämnesdidaktiska begrepp, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- genom drama kunna visa hur barns läs- och skrivutveckling, kreativitet, fantasi och skapande kan stimuleras, samt ge exempel på den kunskapsutvecklande potential som berättandet och skönlitteraturens och andra berättelsers språk kan ha
- i dialog med andra tolka, analysera och diskutera skönlitteratur och andra elevnära texter för barn
- redogöra för vad som avses med språk, språkutveckling och modersmålets betydelse för språk- och kunskapsutveckling samt kunna resonera om förhållandet mellan språkutveckling, kunskapsutveckling och personlig utveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- kunna använda processorienterat skrivande och samtal i det egna lärandet
- kunna författa en utredande text med iakttagande av gängse språkliga och akademiska kriterier
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Gestaltning (Aesthetic form of Expression ) 6 hp
I detta prov bedöms lärandemål 2 och 3.
I en individuell muntlig presentation ska studenten läsa, berätta och gestalta inom ramen för ett mindre seminarium med student- och lärarrespons. Studenten exemplifierar i presentationen hur skönlitteratur och andra texter, lek, fantasi, berättande, gestaltande uttrycksformer och samspelet dem emellan kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling. Studenten redogör också för de didaktiska och metodiska val som gjorts utifrån några för kursen relevanta teorier.
Prov 2: Utredande text (Expository Text) 9 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1, 4, 5 och 6.
Provet utförs som en skriftlig, utredande text som utgår dels från studentens individuella läsjournaler till kurslitteraturen, dels från dokumenterade fältstudier av svenskundervisning i de tidiga skolåren. Studenten resonerar kring begreppen språk, språkutveckling och modersmålets betydelse för kunskapsutveckling samt om förhållandet mellan språkutveckling, kunskapsutveckling och personlig utveckling ur såväl första- som andraspråksperspektiv. Studenten redogör för, analyserar och problematiserar fältstudiens observationer både ur elevers perspektiv och undervisningsperspektiv samt tillämpar svenskämnesdidaktiska teorier och begrepp. Texten skrivs inom ramen för ett pararbete.
Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. (2003). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, www.skolverket.se (120s.)
Barnbokskatalogen (Kulturrådet). Finns att hämta på: http://www.kulturradet.se/sv/publikationer_/Barnbokskatalogen-201516/
Björk, Maj & Liberg, Caroline (1996). Vägar in i skriftspråket – tillsammans och på egen hand. Stockholm: Natur och Kultur (159 s.)
Chambers, Aidan (2014). Böcker inom och omkring oss. [Ny utg.] Stockholm: Gilla böcker
Damber, Ulla (2016) Flerspråkiga barns läsundervisning. I: Alatalo, Tarja (red.) (2016). Läsundervisningens grunder. 1. uppl. Malmö: Gleerups. Läggs ut som Pdf (s 215-231)
Fast, Carina (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva [Elektronisk resurs] : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Diss. Uppsala : Uppsala universitet, 2007 Tillgänglig på Internet:http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-7490 ( 237 s)
Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. (2014). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3329
Dahl, Karin (1999) Från färdighetsträning till språkutveckling. I: Thavenius, Jan (red) Svenskämnets historia. Lund: Studentlitteratur. (s. 35-89)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (red.) (2011). Nya perspektiv ger möjligheter. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. (150 s) Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2043/12681
Jönsson, Karin (2007). Litteraturarbetets möjligheter. En studie av barns läsning i årskurs F-3.Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. (Finns på nätet) (s. 6-23, 43-59, 61-91, 92-133, 134-155)
Kåreland, Lena (2013). Barnboken i samhället. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
Lindenbaum, Pija, Doris drar (2015)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (152 s)
Malmgren, Lars-Göran (1996). Svenskundervisning i grundskolan. Lund. Studentlitteratur. (54-91 s.)
Nilsson, Jan (2007) Tematisk undervisning. Lund: Studentlitteratur. (s. 15-30, 79-106)
Nilsson, Jan, Wagner, Ulla & Rydstav, Emma (2008). Vilja och våga: temaarbete i grundskolans tidigare år. Lund : Studentlitteratur. (135 s.)
Rasmusson, Viveka & Erberth, Bodil (2008). Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete. 3., förnyade uppl. Lund: Studentlitteratur ( s. 9-50)
Språk- och kunskapsutveckling [Elektronisk resurs] : för barn och elever med annat modersmål än svenska. (2010). Stockholm: Skolinspektionen. Tillgänglig på Internet: (46 s) www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/sprak-kunskapsutveckling/kvalgr-sprakutv-slutrapport.pdf?epslanguage=sv
Wagner, Ulla (2004). Samtalet som grund – om den första skriv- och läsutvecklingen. Stockholm: Bonniers (125 s.)
Wedin, Åsa (2011). Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (138 s)
Öberg, Helena och Kristina Lidström, Din tur, Adrian (2015)
Österlund, Mia, ”Kavat men känslosam. Den komplexa bilderboksflickan i Pija Lindenbaums Gittan-trilogi” i Barnlitteraturanalyser, red. Andersson, Maria & Druker, Elina (2008) (pdf på IL)
Kursplaner i svenska, svenska som andraspråk.
I övrigt ingår litteratur om ca 900 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur tillkommer.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).