Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL221B Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och avser undervisning i ämnet svenska.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och undervisning för att kunna undervisa i svenska i ett F-3 -perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om bedömning för och av varje elevs lärande.
Med utgångspunkt i styrdokumenten och med fokus på en likvärdig skola bearbetas planering och organisation av undervisning och bedömning utifrån didaktikens centrala frågor. Kursen behandlar vidare planeringen och utformningen av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Kursen behandlar också kunskapssynen i skolans styrdokument. Därutöver studeras specialpedagogiska aspekter.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur – med utgångspunkt i styrdokument och ämnesområdet svenska, svenska som andraspråk och modersmål
- diskutera och värdera olika synsätt på kunskap och lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan i svenska och svenska som andraspråk
- analysera och problematisera olika teoretiska utgångspunkter för grundläggande språk-, läs- och skrivundervisning och hur dessa kommer till uttryck i en pedagogisk praktik samt reflektera över hur olika människosyn och kunskapssyn påverkar läroprocesser
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande
- beskriva och diskutera hur undervisning kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje elevs lärande och utveckling främjas i svenska och svenska som andraspråk
- utifrån grundläggande kunskaper i språkvetenskap och med adekvat terminologi kunna redogöra för svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt för skillnader och likheter mellan tal och skrift
- tolka kännetecken för läs- och skrivsvårigheter och särskilja dessa från andraspråksdrag urskilja andraspråksdrag och särskilja dessa från läs- och skrivsvårigheter samt kunna redogöra för hur miljöer för språk-, läs- och skrivutveckling för barn och unga i behov av särskilt stöd kan utformas i svenska och svenska som andraspråk
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning m.m. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1, informationsfilm och tentamen (informative film and examination ) 9 hp
En första del av provet består i att studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, producerar en
informationsfilm som behandlar olika teoretiska utgångspunkter och praktiska modeller för läs- och skrivundervisning. Filmerna redovisas och följs sedan upp i ett seminarium. I detta prov bedöms lärandemål 1, 2 och 3
En andra del består av en salstentamen. I detta prov bedöms lärandemål 6 och 7
Prov 2, en lektionssekvens och en utredande text (sequence of lessons and expository text) 6 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1, 4 och 5.
Provet består av en planering av en lektionssekvens utifrån gällande läroplan och kursplan där språkutveckling och ett ämnesinnehåll integreras. I planen ska bedömning för elevers lärande ingå. Planeringen redovisas muntligt. Lektionssekvensen följs i en individuell text, där studenten redogör för och motiverar sina didaktiska val för att skapa en likvärdig skola.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet: att skriva och samtala för att lära. Lund: Studentlitteratur (ca 100 s i urval)
Frykholm, Clas-Uno (2007) Pedagogiska konsekvenser. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S.101 – 120. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887 (19 s)
Gibbons, Pauline (2006). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 1. uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (ca 100 s.)
Jönsson, Anders (2011) Lärande bedömning. Malmö: Gleerups (180 s)
Jönsson, Anders (2011). Bedömning i didaktisk belysning. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.)Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. S. 319-334 (15 s)
Jönsson, Karin (red.) (2009). Bygga broar och öppna dörrar. Att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola. Stockholm: Liber (196 s)
Jönsson, Karin & Jennfors, Elisabeth (2011) Svenskämnet och innehållsfrågan. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. S. 129-147
Kroksmark, Tomas (2013). De stora frågorna om skolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (ca 300 s i urval)
Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. (2011) Stockholm: Skolverket. (73 s)
Kåreland, Lena (red) (2005) Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och Kultur. (s 25-152)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo (66 s)
Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen.(2000). Stockholm: Statens skolverk (32 s)
Tillgänglig på http://www.skolverket.se/publikationer?id=657 (31 s)
Myrberg, Mats (2007) Läs och skrivsvårigheter. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S. 73-99. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887 (26 s)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2008). Dags för en ny synvända. Pedagogiska magasinet. 2/08,s. 43-46 (4 s)
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? [Elektronisk resurs] : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys. (2009). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258 (60 s.)
Kursplaner i svenska, svenska som andraspråk och modersmål
I övrigt ingår litteratur om ca 1000 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 500 s., tillkommer
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.