Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 och avser undervisning i ämnet svenska.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
En första del av examinationen består i att studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, skapar en digital produktion av dokumenterad läs- och skrivundervisning och en lärarintervju. Produktionen presenteras muntligt samt diskuteras och analyseras vid ett seminarium. Med utgångspunkt i seminariet skriver studenten en individuell text utifrån de exempel som visats i gruppernas digitala produktioner och metodlitteratur där läs- och skrivundervisning analyseras och diskuteras med utgångspunkt i relevant teori.
En andra del av examinationen består av en skriftlig planering i grupp av ett arbete med fokus på frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad.i en kommande tänkt vfu-period där studenten utifrån styrdokument, relevant teori och en konkret undervisningsgrupp fokuserar på hur en inkluderande och gynnsam språkutvecklande miljö kan byggas upp. I arbetet ska studenten exemplifiera hur skönlitteratur, andra texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutvecklingen. I uppgiften ingår att tillämpa kriterier för bedömning av läs- och skrivutveckling. Den planerade undervisningen analyseras och problematiseras.
Planeringen ventileras i ett uppföljande seminarium som fokuserar hur barns språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang.
En tredje del av examinationen består i att studenten utifrån autentiska elevtexter i par analyserar och bedömer elevers språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Analysen och en plan på uppföljning redovisas både muntligt och skriftligt. Vid ett seminarium diskuteras planen och där redovisar studenten också hur andraspråksutvecklingsdrag kan särskiljas från läs- och skrivsvårigheter och hur miljöer för språk-, läs- och skrivutveckling för barn och unga i behov av särskilt stöd kan utformas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Bergman, Pirkko (red.) (2001). Två flugor i en smäll: att lära på sitt andra språk : teori, praktik och språkbedömningsschema för alla som undervisar elever med svenska som andraspråk. 2. uppl. Stockholm: Liber ( 110 s.)
Bjar, Louise & Frylmark, Astrid (red.) (2009). Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (ca 100 s.)
Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet: att skriva och samtala för att lära. Lund: Studentlitteratur (ca 100 s i urval)
Frykholm, Clas-Uno (2007) Pedagogiska konsekvenser. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S.101 – 120. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
Gibbons, Pauline (2006). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 1. uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (208 s.)
Hattie, John (2011) Synligt lärande.
http://brs.skl.se/publikationer/index.jsp?http://brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=dummy&search_titn=%2240008%22&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (red.) (2008). Modersmålslärare berättar. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://www.mah.se/pages/156744/ModersmålslärareBerättar.PDF (25s i urval)
Jönsson, Anders (2011) Lärande bedömning. Malmö: Gleerups (169 s)
Jönsson, Anders (2011). Bedömning i didaktisk belysning. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. S. 319-334 (15 s)
Jönsson, Karin (red.) (2009). Bygga broar och öppna dörrar. Att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola. Stockholm: Liber (196 s)
Jönsson, Karin & Jennfors, Elisabeth (2011) Svenskämnet och innehållsfrågan. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. S. 129-147
Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. (2011) Stockholm: Skolverket.
Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen.(2000). Stockholm: Statens skolverk (32 s)
Tillgänglig på http://www.skolverket.se/publikationer?id=657
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (red.) (2008). Skola i normer. Malmö: Gleerups
Myrberg, Mats (2007) Läs och skrivsvårigheter. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S. 73-99. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
Nordin-Hultman, Elisabeth (2008). Dags för en ny synvända. Pedagogiska magasinet 2/08,s. 43-46 (4 s)
Nya språket lyfter! . (2009). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på http://www.skolverket.se/sb/d/646
Simonsson, Nathalie (2012). Världens viktigaste bok: om kroppen, känslor och sex. Stockholm: Ordfront
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? [Elektronisk resurs] : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys. (2009). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258 (60 s.)
Kursplaner i svenska, svenska som andraspråk och modersmål
Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur, ca 500 s, tillkommer
Valbar litteratur (en av böckerna väljs i samråd med läraren):
Allard, Birgita; Rudqvist, Margret & Sundblad, Bo (2001).Nya lusboken: [en bok om läsutveckling]. 1. uppl. Stockholm: Bonnier utbildning (176 s)
Dahlgren, Gösta m.fl. (2006). Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber (190 s)
Det leksamma allvaret: fyra språkutvecklande miljöer. (2003). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (113 s)
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling: kartläggning och övningar. 2., utök. uppl. Stockholm: Natur och kultur (80 s)
Lundberg, Ingvar (2008). God skrivutveckling: kartläggning och övningar. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur (112 s)
Sandström Madsén, Ingegärd (2007). Samtala, läsa och skriva för att lära. Kristianstad: Kristianstad University Press (104 s)
Smith, Frank (2000). Läsning. Stockholm: Liber (200 s)
Söderbergh, Ragnhild (2009). Läsa, skriva, tala – barnet erövrar språket. Malmö: Gleerup (176 s)
Trageton, Arne (2005). Att skriva sig till läsning: IKT i förskoleklass och skola. 1. uppl. Stockholm: Liber
Wagner, Åse Kari m.fl.(2010). Den flerspråkiga människan: en grundbok om skriftspråkslärande. Lund: Studentlitteratur (100 s i urval)
Vasquez, Vivian Maria (2004). Negotiating Critical Literacy with Young Children. Mahwah, N.J:L. Erlbaum Associates (158 s)
Westlund, Barbro (2009). Att undervisa i läsförståelse. Stockholm: Natur och Kultur (340 s)