Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL731B Svenska och lärande: Språk och text i en kulturellt heterogen skola (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 och avser undervisning i ämnet svenska.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna vidareutvecklar sin kunskap om och förståelse av olika bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiker. Kursen syftar också till att studenterna ska inhämta kunskap och medvetenhet om nationella och internationella utvärderingar samt om förhållandet mellan skolkvalitet och rättvisa/likvärdighet.
Med utgångspunkt i styrdokument, lärandeteorier och undervisningsideologier samt elevtexter/elevmaterial behandlar kursen bedömnings-, betygssättnings- och dokumentationspraktiker.
Bedömning analyseras och diskuteras utifrån olika syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på.
I anslutning till detta innehåll studeras också skolkvalitet ur ett rättvise- och jämlikhetsperspektiv. Här behandlas särskilt förutsättningar för språk- och kunskapsutveckling med fokus på skolors och lärares ansvar för att stärka alla elevers tillit till sin egen förmåga och främja alla elevers språk- och kunskapsutveckling.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna analysera, utvärdera och utveckla bedömnings-och dokumentationspraktiker utifrån olika styrdokument, vetenskapliga och ämnesrelevanta perspektiv samt egen insamlad empiri
- kunna analysera och diskutera bedömning och betygsättning utifrån syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser
- kunna analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken
- kunna identifiera förutsättningar för kunskapsutveckling samt kunna redogöra för kunskapsfrämjande åtgärder på individ-; grupp- och skolnivå
- kunna analysera och kritiskt värdera nationella och internationella utvärderingar samt diskutera dessa i relation till den egna verksamheten
- kunna utforska och analysera sitt eget lärande inom ämnesområdet svenska och dess betydelse för den egna, mer långsiktiga professionella och personliga utvecklingen
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av
grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1, utredande text och muntlig presentation (expository text and oral presentation) 6 hp
I en del väljer och läser studenten en internationell, nationell eller lokal utvärdering, analyserar den och genomför sedan i par en muntlig presentation av utvärderingen och resultatet av den egna analysen. Förutsättningar för kunskapsutveckling och kunskapsfrämjande återgärder presenteras och problematiseras utifrån individ-, grupp- och skolnivå. Efter presentationen diskuteras de olika utvärderingar som presenterats i gruppen. Som avslutning skriver studenten en individuell reflektion kring hur utvärderingar och utbildningsvetenskaplig forskning kan ligga till grund för skolutveckling och den egna praktiken med fokkus på årskurs 4-6. I denna del bedöms mål 4 och 5.
En andra del av bedömningen består av att studenten i ett mindre seminarium visar förmåga att utifrån styrdokument, teoretiska perspektiv och egen empiri utveckla och presentera olika former för bedömning (inkl betyg) och dokumentation i årskurs 4-6. I denna del bedöms mål 1,2 och 3.
Prov 2, reflekterande text (reflective text) 3 hp
Studenten skriver en individuell text där det egna lärandet inom ämnesområdet svenska och dess betydelse för den egna, mer långsiktiga professionella och personliga utvecklingen problematiseras med hjälp av relevant teori. I denna del bedöms mål 6.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Bagga-Gupta, Sangeeta, Evaldsson, Ann-Carita, Liberg, Caroline & Säljö, Roger (red.) (2013). //Literacy-praktiker i och utanför skolan. //Malmö: Gleerups.
Gorard, Stephen & Smith, Emma (2006). An international comparison of equity in education systems.//Comparative Education//, 40/1 (s 15-28) (13 s)
//Grundskolan i internationella kunskapsmätningar: kunskap, skolmiljö och attityder till lärande//. (2014). Stockholm: Skolverket
Hattie, John (2011) //Synligt lärande//.
http://brs.skl.se/publikationer/index.jsp?http://brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=dummy&search_titn=%2240008%22&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1
//Kvalitetsarbete i praktiken.// (2015). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: www.skolverket.se/publikationer?id=3381
Liberg, Caroline & Geijerstam, Åsa af (red.) (2012). //Med fokus på läsande: analys av samstämmigheten mellan svenska styrdokument, ämnesprov i svenska och PIRLS 2011//. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2940 (48 s)////
Livingston, Kay & McCall, Jim (2005). Evaluation: judgemental or developmental? //European Journal of Teacher Education//, 28/2 (s 165-178) (13 s)////
Med fokus på läsförståelse: en analys av skillnader och likheter mellan internationella jämförande studier och nationella kursplaner////. //(2006). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: www.skolverket.se/publikationer?id=1628 (50 s)//
McGaw, Barry (2008). The role of the OECD in international comparative studies of achievement.Assessment in Education: Principles, Policy & Practice//, 15/3 (s 223-243) (20 s)//
OECD (2012) Equity and Quality in Education. Supporting disadvantaged students and schools// (12 s) www.oecd.org/edu/preschoolandschool/equityandqualityineducation-supportingdisadvantagedstudentsandschools.htm//
Pettersson & Wester (2014) Skolan i världen – internationella kunskapsmätningar. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3., [rev. och uppdaterade] utg.// Stockholm: Natur & kultur//
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Sammanfattande analys//.//
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?: kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys.// (2009). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: www.skolverket.se/publikationer?id=2258
En internationell, nationell eller lokal utvärdering
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 300 s., tillkommer
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).