Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP611G Specialpedagogiska perspektiv (genomgången)
Inget huvudområde.
Kurs inom specialpedagogprogrammet.
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sina kunskaper och sin förståelse för barns, ungas och vuxnas utveckling och levnadsvillkor idag. Vidare syftar kursen till att studenterna utvecklar sin förmåga att genomföra pedagogiska utredningar och upprätta åtgärdsprogram utifrån ett salutogent perspektiv.
Kursen behandlar olika teorier, beträffande den typiska kognitiva, kommunikativa och socioemotionella utvecklingen, samt vilka svårigheter som kan uppstå i olika kontexter. Teorierna utgör också grund för relevanta pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram. Olika pedagogiska/specialpedagogiska stödinsatser behandlas med särskilt fokus på samspelet mellan individens förutsättningar och lärandemiljöer. Den egna medvetenheten om reaktioner och förhållningssätt i arbetet med människor i svårigheter ägnas särskild uppmärksamhet under hela kursen. Kursens innehåll relateras till aktuell debatt och forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och jämföra teorier om barns, ungas och vuxnas utveckling och lärande.
- redogöra för olika faktorers betydelse för den kognitiva, kommunikativa och socioemotionella utvecklingen hos barn, unga och vuxna samt de svårigheter som kan uppstå under utvecklingens gång.
- i en pedagogisk utredning identifiera och analysera möjligheter och hinder hos individer och i lärandemiljöer samt utifrån denna pedagogiska utredning utforma ett åtgärdsprogram samt
- dokumentera sin egen kunskaps- och professionsutveckling och ge återkoppling genom responsarbete.
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, rollspel, grupparbeten och enskilda uppgifter utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare. I kursen ingår högskoleförlagd, fältanknuten tid samt nätburen kommunikation, där arbetsuppgifter bearbetas i grupp och redovisas såväl på campus som på nätet.
Examinationen sker både individuellt och i grupp såväl muntligt som skriftligt.
I en gruppexamination där studenterna väljer ett fördjupningsområde utifrån lärandemål 1 och 2, bedöms studenternas kunskaper inom området. I en individuell examination bedöms studenterna i sin förmåga att genomföra en pedagogisk utredning samt upprätta ett åtgärdsprogram. I bedömningen ingår att studenten visar sin kunskap och förståelse för hur kognitiva, kommunikativa och socioemotionella faktorer i samspel med lärandemiljöer påverkar barns, ungas och vuxnas utveckling. Studenterna dokumenterar den egna kunskaps- och professionsutvecklingen i en portfolio, som ligger till grund för en avslutande skriftligt reflektion.
Betygskriterier anges av kursledare vid kursens start.
Asp-Onsjö, Lisa (2008) Åtgärdsprogram i praktiken: att arbeta med elevdokumentation i skolan Lund: Studentlitteratur (155 s.)
Bjar, Louise & Liberg, Caroline (2003/2008). Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur.
( 292 s.)
Björndahl, Cato R.P. (2002). Det värderande ögat. Stockholm: Liber. (145 s.)
Eresund, Pia & Wrangsjö, Björn. (2008). Att förstå, bemöta och behandla bråkiga barn. Lund: Studentlitteratur. (314 s.)
Havnesköld, Leif & Risholm Mothander, Pia. (2002). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Liber (400 s.)
Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2008) Att platsa i en skola för alla Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag (160 s.)
Gustafsson, Lars H (2009) Elevhälsa börjar i klassrummet Lund: Studentlitteratur (140 s.)
Johnsen Høines; Marit (2002). Matematik som språk. Stockholm: Liber. (Valda delar: 120s.)
Juul, Jesper & Jensen, Helle. (2003). Relationskompetens i pedagogernas värld. Stockholm: Runa Förlag. (285 s.)
Lundgren, Marianne & Persson, Bengt (2003) Barn och unga i riskzonen - samverkan och förebyggande arbete Stockholm:Svenska kommunförbundet (89 s.) Finns som PDF-fil
Lagercrantz, Hugo. (2005). I barnets hjärna. Stockholm: Bonnier fakta. (182 s.)
Lund, Ingrid. (2006). Hon sitter ju bara där! Inagerande beteende hos barn och unga. Lund: Studentlitteratur. (143 s.)
Normell, Margareta. (2008). Från lydnad till ansvar. Lund: Studentlitteratur. (127 s.)
Skolverket (2008) Allmänna råd för – den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen (14 s.) www.skolverket.se Finns som PDF-fil
Skolverket (2008). För arbete med åtgärdsprogram. Stockholm: Fritzes förlag. (20 s.).
Skolverket (2008). Särskilt stöd i grundskolan. Stockholm: Fritzes förlag. (80 s.).
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Barns och ungas livsvillkor, skolmiljöer, familjers olikheter gällande kultur och språk samt
synsätt på vad som är manligt och kvinnligt är naturliga inslag i kursen. Malmö högskolas perspektivområden gällande genus och etnicitet analyseras utifrån studenternas nya yrkesroll och funktion med fokus på specialpedagogisk verksamhet. Genus, migration och etnicitet behandlas i relation till individ, grupp och samhälle. Områdena behandlas i föreläsningar, grupparbete och i en individuell uppgift samt i litteraturstudier. Litteratur som behandlar perspektiven är bl a Bjar, Louise & Liberg, Caroline (2003), Björndahl, Cato R.P. (2002), Crafoord, Clarence. (1994), Eresund, Pia & Wrangsjö, Björn. (2008), Havnesköld, Leif & Risholm Mothander, Pia. (2002).
Studenterna får inflytande i kursen genom att de kontinuerligt under pågående kurs bereds möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell skriftlig utvärdering utifrån kursens syfte och lärandemål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledare och studenter gör i anslutning till kursens avslutning.