Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Kursen syftar till att studenterna skall utveckla sin förmåga att i den egna yrkesverksamheten initiera, leda och dokumentera utvecklingsarbete.
I det enskilda arbetet skall studenterna under handledning genomföra en undersökning. Studenterna skall därvid få träning i att planera, genomföra och redovisa ett enskilt arbete med en vetenskaplig ansats. Detta innebär att studenterna, med teoretisk anknytning, skall formulera syfte, problem och frågeställningar, samla in, bearbeta och analysera relevanta data samt i en diskussion reflektera över specialpedagogiska konsekvenser av undersökningen.
Efter avslutad kurs ska studenten
• Genomföra ett självständigt arbete i specialpedagogik
• Tillämpa relevant forskningsmetodik
• Relatera det egna arbetet till tidigare forskning
• Analyser och värdera egna forskningsresultat mot bakgrund av adekvata teorier
• Redovisa och rapportera resultat på ett vetenskapligt sätt
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av grupphandledning och/enskilda handledningstillfällen, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare. I seminarium skall studenterna försvara eget arbete samt fungera som opponent vid granskning av annat examensarbete.
Det enskilda arbetet redovisas i skriftlig form. Examination sker i öppna seminarier, där arbetet försvaras. God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntlig som skriftlig redovisning.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Litteratur väljs i samråd med handledaren
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Studenterna skall i sina självständiga arbeten med anknytning till syfte och frågeställningar visa att vald referenslitteratur beaktar och behandlar genus-, miljö, migrations och etnicitetsperspektiven. De skall även visa att perspektiven tillämpas vid redovisning, analys och diskussion av undersökningsresultat på ett meningsfullt sätt. Alvesson & Sköldbergs ”Tolkning och reflektion” skall vara utgångspunkten för perspektivanknytning.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.