Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Teknik och lärande: Grundkurs
Engelsk benämning
Technology and Education: Introductory Course
Kurskod
TL211C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-08-26
Gällandedatum
2013-09-02
Behörighetskrav
Engelska B, Matematik C, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna utvecklar grundläggande kunskaper i och intresse för teknik, dess historia och utveckling. Kursen syftar också till att ge studenten träning i praktiskt arbete samt förtrogenhet att, såväl praktiskt som teoretiskt, undervisa i skolämnet teknik och därvid främja elevernas språkutveckling.
Kursen syftar även till att studenten utvecklar kunskaper om hur IKT kan användas i pedagogiska sammanhang.
Innehåll
Kursinnehållet omfattar följande huvudteman: teknikgrund, myt och verklighet och teknik i skolan
Kursen har tydlig didaktisk karaktär och behandlar teknikens uppgifter, utveckling och möjligheter, både i våra liv och som självständigt skolämne.
Ett återkommande tema under kursen är det praktiskt arbetet. Materialkännedom och arbete med enkla handverktyg utgör viktiga moment. I detta sammanhang förs diskussioner om produkters livscykler från råvara till färdig produkt tillbaka till sopa/råvara. Stor vikt läggs vid miljöeffekter och tekniska aspekter för byggande av ett hållbart samhälle diskuteras. De risker som kan finnas vid arbete med verktyg i skolan behandlas.
Under kursen diskuteras även konkreta exempel på hur teknikämnet inbjuder till resonemang och hur det härigenom kan gynna elevers språkutveckling.
En diskussion om olika sätt att organisera och genomföra teknikundervisning förs kontinuerligt. Centralt i detta sammanhang är hur val av arbetssätt och arbetsformer kan stimulera elevgrupper av olika kön och etniskt ursprung till ökat intresse för teknik.
Kursen behandlar tre huvudsakliga områden.
Under den första delen, Teknikgrund, erhåller studenterna grundläggande kunskaper om Teknik som skolämne. Arbete med enkla mekaniska konstruktioner samt grundläggande ellära ingår.
Under den andra delen, Myt och verklighet, studeras teknikens historia och hur denna hänger samman med samhällsutveckling lokalt och globalt. Praktiskt arbete kring teknikens historia, men även arbete med utgångspunkt från sagor och berättelser präglar kursen.
Under den avslutande delen av kursen, Teknik i skolan, förväntas kursdeltagarna ta ett allt större ansvar för arbetet. Arbete med egna hemsidor och andra publicistiska arbetssätt introduceras. I kursens slutskede får studenterna uppgifter som handlar om arbete med lokala styrdokument och utifrån verkliga exempel formuleras kriterier för bedömningar av elevers prestationer.
Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
kunna identifiera teknikens särart både som mänsklig aktivitet och som skolämne och därvid relatera till aktuella och historiska sammanhang samt göra kopplingar till genus, miljö, etik och globala perspektiv
kunna beskriva och genomföra designprocesser - från idé via modell och prototyp till färdig produkt
kunna utvärdera sina artefakter i samspel med andra samt ha kunskaper för att i egen undervisning arbeta med praktiska utmaningar
utifrån nationella och lokala styrdokument för teknikämnet kunna planera egen undervisning och göra välmotiverade didaktiska val
kunna bedöma elevers arbete och ha kunskap om hur man sätter betyg
kunna använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel och i samband med detta utveckla kunskap om hur man inom teknikämnet kan stödja elevers språkliga utveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, studiebesök, praktiskt arbete, seminarier och gruppstudier. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare. Ett projekt med didaktisk inriktning genomförs under kursens gång. Projektet redovisas muntligt samt skriftligt med utnyttjande av IKT.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
De examinationsformer som tillämpas är individuell hemtentamen och litteraturseminarium (lärandemål 1), individuell bedömning av konstruktionsarbeten (lärandemål 2,3), individuell internetbaserad examination (lärandemål 6) samt individuell- och gruppexamination i samband med projektredovisning (lärandemål 3, 4, 5 och 6).
Ett krav är att de studerande behärskar olika slags informationsteknik (lärandemål 6). God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Lgr 11
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson bokförlag.(325 s)
Aktuella läromedel för grundskolan efter eget val.
Internetsidor:
IT för pedagoger (2011): www.itforpedagoger.skolverket.se
http:multimedia.skolverket.se
Nordlab (2012): http://na-serv.did.gu.se/nordlab/
Resurscentrum för fysik (2011): http:www2.fysik.org
Resurscentrum för teknik:http:www.liu.se/cetis/ (2011)
Referenslitteratur:
Grimvall, Göran (2013). Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare skolår. Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.