Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Teknik och lärande: Den moderna tekniken
Engelsk benämning
Technology and Education: Modern Technology
Kurskod
TL213C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-01
Gällandedatum
2019-10-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: TL212C Teknik och lärande: Teknik i vår omgivning (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska få beredskap att i sin undervisning arbeta med den moderna tekniken och dess funktioner ur såväl vardagligt som tekniskt perspektiv. Särskilt uppmärksammas hur den moderna tekniken kan användas i lärandeprocesser. Kursen syftar även till att studenterna utvecklar kunskaper om hur man som lärare kan ta tillvara elevernas idéer och hjälpa dem utveckla sina tankar.
Även konsekvenser på individ- och samhällsnivå i samband med användning av modern teknik är centrala områden för kursen.
Innehåll
Kursinnehållet omfattar tekniska lösningar för att styra och reglera, programmering samt etiska frågeställningar som uppstår i samband med tillämpning av digital teknik.
Kursen behandlar globala tekniska system, hur de kan beskrivas på olika nivåer och hur dessa nivåer kan användas i didaktiska sammanhang. Internet och mobiltelefoni behandlas och med hjälp av begreppen tekniska system och tekniska komponenter kan den moderna teknikens funktion analyseras och kommuniceras med framtida elever.
Kursen behandlar programmering kopplat till undervisning inom ämnet teknik och omfattar även praktiskt arbete med konstruktioner, samt värdering av kod och teknisk funktion. I kursen behandlas även hur den moderna tekniken kan användas i lärprocesser genom användande av digitala miljöer som exempelvis simulering, datorbaserade spel eller liknande.
Frågor kring hur den moderna tekniken påverkar individ, samhälle och miljö är ett viktigt inslag i kursen. I detta arbete betonas etiska frågor, miljöfrågor och tekniska aspekter för byggande av samhällen med fokus på hållbar utveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
• kunna beskriva och hantera den grundläggande styr- och reglerteknik, elektronik och pneumatik som dagens moderna teknik bygger på
• kunna kommunicera moderna tekniska system såsom internet, mobiltelefoni och GPS utifrån deras uppbyggnad och funktion
• kunna redogöra för hur modern teknik och programmering kan användas didaktiskt i skolarbetet
• kunna problematisera risker i samband med användning och utveckling av modern teknik i skola och samhälle
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, studiebesök, praktiskt arbete, seminarier och gruppstudier. Särskild uppmärksamhet riktas mot användande av den moderna tekniken som pedagogiskt redskap.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Mål ett examineras i form av ett praktiskt arbete med en kompletterande text.
Mål två och tre examineras i form av en skriftlig planeringsuppgift som också redogörs för muntligen.
Mål fyra examineras i form av en muntlig presentation.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Arbetets museum (2018). Att leva och jobba i en automatiserad värld. [Elektronisk resurs]. Tillgänglig via internet (23 s)
Blom Skavnes, M. och Melin, S. (2017). Programmera i teknik: kreativa projekt med Arduino. (Första upplagans första tryckning). Stockholm: Natur & Kultur. (ca 150 s)
Nilsson, Elisabet M. (2010). Simulated “real” worlds: Actions mediated through computer game play in science education. Diss. Malmö universitet. Malmö: Holmbergs. [Elektronisk resurs]. Tillgänglig via internet (100 s)
Kjällander, Susanne; Selander Staffan och Åkerfeldt, Anna (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i skolan. Stockholm: Liber (ca 145 s)
Larsson, Stefan; Anneroth, Mikael; Felländer, Anna; Felländer-Tsai, Li; Heintz, Fredrik och Cedering Ångström, Rebecka (2019). Hållbar AI: Inventering av kunskapsläget för etiska, sociala och rättsliga utmaningar med artificiell intelligens. AI Sustainability Center. [Elektronisk resurs]. Tillgänglig via internet. (42 s)
Winter Simon och Johansson Per (2009). Digitalis filosofi: människor, modeller och maskiner [Elektronisk resurs]. Tillgänglig via internet. (72 s)
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.