Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Teknik och lärande: Grundkurs
Engelsk benämning
Technology and Education: Introductory Course
Kurskod
TL214C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2020-09-18
Gällandedatum
2020-09-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Matematik 3b / 3c, Naturkunskap 2 (Nk 2 kan ersättas av Bi 1, Fy 1a / 1b1+1b2, Ke 1)
Eller
Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A, Matematik C, Naturkunskap B (Nk B kan ersättas av Bi A, Fy A, Ke A)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i teknik samt intresse för teknik och teknikutveckling. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla ämnesdidaktisk kompetens för att undervisa i ämnet teknik.
Innehåll
Kursen behandlar teknikens uppgifter, funktion, utveckling och möjligheter. I kursen diskuteras drivkrafter för utveckling av tekniska lösningar, genusperspektiv på teknikutveckling och samband mellan teknikutveckling och samhällsutveckling.
Vardagliga tekniska lösningar tas upp med avseende på funktion, materialkännedom samt konsekvenser av teknikval utifrån hållbar utveckling. Även dokumentation och kommunikation med hjälp av teknikens begrepp och uttrycksformer ingår i kursen.
Olika sätt att organisera och genomföra teknikundervisning behandlas samt hur val av arbetssätt och arbetsformer kan stimulera elevgrupper av olika kön och etniskt ursprung till ökat intresse för teknik. Studenten genomför ett självständigt teknikutvecklingsprojekt där praktiskt arbete ingår och i detta sammanhang förs diskussioner om både möjligheter och risker som kan uppkomma i samband med praktiska moment i teknikundervisningen
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
identifiera teknikens särart både som mänsklig aktivitet och som skolämne samt reflektera kring genusrelaterade frågor inom teknikundervisningen.
beskriva samband mellan teknikutveckling och samhällsutveckling över tid och diskutera drivkrafter för teknikutveckling
beskriva och visualisera vardagliga tekniska lösningar
genomföra, utvärdera och beskriva teknikutvecklingsprocesser - från idé via modell och prototyp till färdig produkt
använda digitala verktyg i det pedagogiska arbetet och i samband med detta ge exempel på hur man inom teknikämnet kan stödja elevers språkliga utveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, workshops och diskussioner. Kommunikation inom kursen sker via webbaserad kommunikationsplattform.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstarten.
Bedömningsformer
Prov 1 (2101): Muntlig presentation och en individuell text (Oral Presentation and an Individually Written Text), 4 hp. I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2 (2102): Muntlig presentation och en individuell text (Oral Presentation and an Individually Written Text), 4 hp. I detta prov examineras mål 3.
Prov 3 (2103): Teknisk konstruktion (Technical Construction), 7 hp. I detta prov examineras mål 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Grimvall, Göran (2014). Teknikens metoder: skolans teknikämne i senare skolår. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (221 s)
Grimvall, Göran (2013). Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare skolår. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (140 s)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2014). Språkinriktad undervisning: en handbok. 2. uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren (100 s i urval)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020).?Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning (200 s)
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson bokförlag. (325 s)
Österlin, Kenneth (2016). Design i fokus: varför ser saker ut som de gör? 4. [rev.] uppl. Stockholm: Liber (192 s)
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).