Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Teknik och lärande: Digital teknik
Engelsk benämning
Technology and Education: Digital Technology
Kurskod
TL215C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-12-16
Gällandedatum
2020-12-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: TL214C Teknik och lärande: Grundkurs (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i grundläggande programmering och hur programmering kan tillämpas didaktiskt i teknikämnet. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla förmåga att identifiera och diskutera risker på individ- och samhällsnivå kopplade till digital teknik.
Innehåll
Kursen har tydlig didaktisk karaktär och behandlar digital teknik samt de etiska frågeställningar som uppstår i samband med tillämpning av digital teknik.
I kursen behandlas grundläggande programmering, datalogiskt tänkande samt begrepp och byggstenar som sekvens, iteration, villkor, variabel och funktion. I kursen ingår aktiviteter som syftar till att skapa, felsöka och utveckla programkod.
Styr- och reglerteknik i samhället diskuteras och tillämpas även praktiskt genom egna konstruktioner som programmeras.
I teknikutvecklingsarbete och för dokumentation används digital teknik, exempelvis digitala ritningar, simuleringar och presentationer.
Programmeringens funktion i tekniska system samt frågor kring hur digital teknik påverkar individ, samhälle och miljö är en central del i kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
diskutera metoder för att skapa program och kunna reflektera över arbetssätt som används vid programmering
formulera en planering för hur digital teknik kan användas i undervisning
skapa, läsa, felsöka och förbättra enklare program
förklara hur styrning av en egen konstruktion möjliggörs med hjälp av programmering samt ge exempel på styr- och reglerteknik i samhället
ge exempel på användning av digital teknik i komplexa tekniska system samt resonera kring fördelar och risker med dessa system
reflektera över digital teknik kopplat till jämställdhet, etik och miljöperspektiv.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av t.ex. föreläsningar, seminarier, workshops och diskussioner. Kommunikation inom kursen sker via webbaserad kommunikationsplattform.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstarten.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation och en individuell text (Oral Presentation and an Individually Written Text), 4 hp. I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 4 hp. I detta prov examineras mål 5 och 6.
Prov 3: Teknisk konstruktion och en digital presentation (Technical Construction and a Digital Presentation), 7 hp. I detta prov examineras mål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Blom Skavnes, Martin & Melin, Staffan (2017). Programmera i teknik: kreativa projekt med Arduino. Stockholm: Natur och kultur (85 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning (80 s)
Kjällander, Susanne, Selander, Staffan, Åkerfeldt, Anna (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i skolan. Stockholm: Liber (160 s)
Nilsen, Malin (2020). Barns digitala aktiviteter: samspel mellan barn, lärare och digitala teknologier i förskolan. Stockholm: Liber (184 s)
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).