Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Teknik och lärande: Teknik i vår omgivning
Engelsk benämning
Technology and Education: Technology Around Us
Kurskod
TL216C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-09-16
Gällandedatum
2022-09-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: TL214C Teknik och lärande: Grundkurs (genomgången) TL215C Teknik och lärande: Digital teknik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om tekniska lösningar och tekniska system i samhället. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sina ämnesdidaktiska kunskaper avseende teknikutveckling och hållbar utveckling.
Innehåll
I kursen diskuteras tekniska lösningar som kan användas för att täcka människans primära behov samt förhållandet mellan teknikutveckling, samhällsutveckling och miljökonsekvenser.
Olika sätt att organisera teknikundervisning som utgår från elevernas närmiljö diskuteras samt hur arbetssätt och redovisningsformer kan varieras för att uppmuntra till kreativa och estetiska uttrycksformer.
Kursen utgår från sex av målen i Agenda 2030: Livsmedelsförsörjning och hållbart jordbruk, vatten och sanitet, städer, konsumtion och produktion, tillförlitlighet och hållbar energi samt klimatförändringar och dess konsekvenser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och visualisera tekniska system som bidrar till att tillgodose människans behov av vatten och mat samt kunna argumentera för och emot olika lösningar med avseende på hållbar utveckling
2. planera undervisning som behandlar hur tekniska lösningar i samhället kan anpassas för att skapa hållbar utveckling
3. beskriva hur man inom teknikämnet kan stödja kreativa och estetiska uttrycksformer
4. beskriva och visualisera tekniska system som bidrar till att tillgodose människans behov av energi samt kunna argumentera för och emot olika lösningar med avseende på hållbar utveckling.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer, t.ex. föreläsningar, workshops och diskussioner. I kursen förutsätts att studenten självständigt genomför såväl studiebesök som andra läraktiviteter ute i samhället. Kommunikation inom kursen sker via webbaserad kommunikationsplattform.
Kursens praktiska moment, studiebesök och litteraturseminarier är obligatoriska.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig och digital presentation (Oral and Digital Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig presentation och en skriven text (Oral Presentation and a Written Text), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Prov 3: Teknisk konstruktion och en digital presentation (Technical Construction and a Digital Presentation), 5 hp. I detta prov examineras mål 4.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstarten.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling: naturvetenskap, miljö och teknik i ett historiskt perspektiv. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. (150 s, i samråd med kursens lärare)
Citrohn, Björn & Lovén, Kenneth (2022). Stella Teknik 7-9. (Första upplagan). Stockholm: Natur & Kultur. (312 s)
Johansson, Birgitta (2016). Stadens tekniska system: naturresurser i kretslopp. (Fjärde upplagan). Lund: Studentlitteratur. (150 s, i samråd med kursens lärare)
Jönsson, Anders (2020). Lärande bedömning. (Femte upplagan). Malmö: Gleerups. (100 s, i samråd med kursens lärare)
Wallberg, Helena (2019). Lektionsdesign: en handbok. (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. (156 s)
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).