Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om etiska aspekter av ledarskap och omsorg i förskola, samt förmåga att reflektera över normer i förhållande till sociala relationer.
Inom kursen studeras sociala relationer och ledarskap i förskola utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv. Normer identifieras och problematiseras i relation till det delade ansvaret för barns omsorg och fostran. Inom ramen för akademisk literacy ges studenten en introduktion till skrivande inom den vetenskapliga genren.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kommunicera och problematisera etiska dilemman i förskolan
- redogöra för och problematisera sociala relationer i förskolan med betoning på normer och förväntningar på det delade ansvaret för barns omsorg och fostran
- redogöra för begreppet ledarskap utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Gestaltning (Performance), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 8 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
För betyget Väl godkänt på kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bergman, Roger (2004). Caring for the ethical idea: Nel Noddings on moral education. Journal of Moral Education, 33(2), 149-162 (13 s.) (tillgänglig på internet)
Colnerud, Gunnel (2006). Nel Noddings och omsorgsetiken. Utbildning & Demokrati 15(1), 33-41 (8 s.) (tillgänglig på internet)
Johansson, Eva (2001). Små barns etik. Liber: Stockholm (192 s)
Noddings, Nel (2016). Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap. 12) (22 s.)
Noddings, Nel (2012). Language of care ethics. Knowledge Quest, 40(4), 52-56 (5 s.) (tillgänglig på internet)
Rantala, Anna (2016). Snälla du! Kan du sätta dig? Om vägledning i förskolan. Umeå: Umeå universitet (164 s.) (tillgänglig på internet)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (281 s.)
Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red.) (2013). Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (valt kapitel om ca 20 s)
Litteratur kan tillkomma i samband med kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).