Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV208A Förskola, värdegrund och samhälle (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupad kompetens och ett kritiskt förhållningssätt gällande vetenskapsteori, forskningsmetodologi och den vetenskapliga genren.
Kursen är uppdelad i två teman. Inom det första blocket, med fokus på vetenskapsteori, diskuteras grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och resonemang samt vilka krav som ställs på en vetenskaplig text gällande bl.a. dess uppbyggnad, argumentation och slutsatser. Utifrån detta bearbetar och analyserar studenten en vetenskaplig text inom det förskolepedagogiska området, och gör i ett paper en kritisk bedömning av hur denna förhåller sig till den vetenskapliga genren och dess krav.
Kursens andra block har forskningsmetodik som fokusområde. I detta block får studenten erfarenhet av planering och genomförande av en mindre forskningsstudie. Studenten konstruerar och samlar in material såväl genom en enkät som genom en semistrukturerad frågelista utifrån vilken individuella intervjuer genomförs. Utfallet analyseras sedan samt diskuteras och problematiseras utifrån ett vetenskapsteoretiskt och metodologiskt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för samt kritiskt granska forskningsprocessens och den vetenskapliga rapportens olika moment, liksom visa kännedom om vetenskapsteori och de krav som ställs på vetenskapliga studier
2. visa kännedom om samt problematisera kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder och deras konsekvenser för forskningsresultatet
3. formulera en forskningsbar fråga av relevans för förskolans verksamhet som utforskas med hjälp av kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarierna utgörs av såväl lärarledda diskussioner i helklass som diskussioner i mindre grupper, och varvas med andra kommunikationsformer såsom i huvudsak föreläsningar, podcasts och arbetslagsmöten.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig tentamen (Oral Exam), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Alvehus, Johan (2019). Skriva uppsats med kvalitativ metod. En handbok. 2. uppl. Stockholm: Liber (142 s)
Berner, Boel (2005). Problemet med problemet. Eller: Att fånga en Heffaklump. I Lundqvist, Åsa, Davies, Karen & Mulinari, Diana (red.), Att utmana vetandets gränser. Malmö: Liber (16 s) (tillgänglig på Canvas)
Brinkkjaer, Ulf & Höjen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur (kap 1, s. 13-28) (15 s) (tillgänglig på Canvas)
Hedman, Anna & Bergman, Maria (red.) (2020). Hur ska man veta vad forskningen säger? Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat. Skolforskningsinstitutet fördjupar, 2020:01. Solna: Skolforskningsinstitutet (39 s) (tillgänglig på internet)
Löfdahl, Hultman & Ribaeus, Katarina (red.) (2021). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. 2 uppl. Stockholm: Liber (180 s)
Patel, Runa & Davidsson, Bo (2019). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 5 uppl. Lund: Studentlitteratur (184 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).