Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV213B Skola, värdegrund och samhälle (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och fördjupa sin kompetens gällande forskningsmetodik, vetenskapligt arbete och utvärdering, Studenterna ska också utveckla sin förmåga att identifiera frågor och problem i den pedagogiska verksamheten.
Fokus i kursen är att studenterna ska bekanta sig med och utveckla förståelse för vetenskapliga texter och vetenskapligt arbete samt utveckla ett problematiserande förhållningssätt. Inom kursens ram formulerar studenterna forskningsfrågor och utvecklar en metodologisk förståelse för hur dessa frågor kan undersökas, analyseras och kommuniceras. Dessutom ingår en forskningsinventering av det forskningsområde vari forskningsfrågorna ingår. Utvärderingar av fritidshemsverksamhet/förskoleverksamhet utgör en möjlig grund för att identifiera relevanta frågor.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna redogöra för och problematisera vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- kunna identifiera och värdera elevers lärande och utveckling i relation till begreppet kvalitet såsom det framställs i pedagogiskt utvecklings- och utvärderingsarbete
- utifrån en utbildningsvetenskaplig avhandling kunna redogöra för och problematisera forskningsprocessens alla delar
- kunna formulera ett forskningsbart syfte samt frågeställningar och i relation till dessa diskutera olika metoder
- kunna sammanställa och motivera, för de valda frågorna, relevant forskning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, handledning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag samt leda seminarier.
Kursen examineras på följande sätt:
a) Studenten presenterar material från den verksamhetsförlagda utbildningen (exempelvis intervjuer och dokument) som handlar om utvecklings- och utvärderingsarbete. Materialet presenteras och diskuteras på ett seminarium. Diskussionen knyts till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
b) På ett seminarium och utifrån ett skriftligt underlag ska studenten visa förmåga att utifrån en avhandling kunna redogöra för och problematisera forskningsprocessens alla delar.
c) I en text formulerar studenten syfte och frågeställningar, redogör för tidigare forskning på området samt diskuterar olika metoder. Texten examineras genom ett opponeringsseminarium.
Kriterier för betyget Godkänd:
Materialet med koppling till den verksamhetsförlagda utbildningen motiveras och diskuteras i förhållande till lärandemålen. Diskussionen relateras till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Avhandlingen presenteras utifrån syfte, tidigare forskning, teori, metod, empiri och analys. Dessutom problematiseras avhandlingen styrkor och svagheter.
Syfte och frågeställningar är forskningsbara samt diskuteras i relation till lämpliga metoder och tidigare forskning av relevans.
Inlämnade texter refererar till tidigare forskning, har god struktur, språkbehandling och referenshantering.
Kriterier för betyget Väl Godkänd utöver kraven för betyget Godkänd:
Det egna materialet analyseras kritiskt utifrån insamlingsmetod och den egna rollen vid insamlingen.
Avhandlingens betydelse i en forskningsbaserad pedagogisk verksamhet diskuteras.
Diskussionen kring metodval och tidigare forskning präglas av analys och problematisering.
Inlämnade texter har teoretisk förankring och mycket god språk- och formaliahantering.
Alvehus, Johan (2013). Skriva uppsats med kvalitativ metod. Stockholm: Liber (144 s.)
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2013). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur (128 s.)
Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. [2 rev uppl.) Malmö: Liber (690 s.)
Skolverket (2003). Att granska och förbättra kvalitet. Kan fritt nerladdas från skolverkets hemsida/ (25 s)
Skolverket (2013). Forskning för klassrummet - vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. (91 s.)
Skolverket. Kvalitetsarbete i praktiken. Skolverkets webbaserade processinstrument för kvalitetsutvecklingsarbete. Kan fritt nyttjas via skolverkets hemsida/ (40 s.)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. (17 s.) http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Därutöver tillkommer en avhandling med relevans för det fritidshemspedagogiska fältet.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.