Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV217A Sociala relationer och ledarskap (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla förståelse för specialpedagogikens uppkomst och utveckling samt för barns utveckling och lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv.
I kursen granskas specialpedagogikens uppkomst och utveckling i förhållande till dåtid, nutid och framtid. Specialpedagogiska begrepp och perspektiv presenteras, vilka studenten undersöker i relation till barns utveckling och lärande. Vidare problematiseras specialpedagogik som kunskapsområde i relation till styrdokument och social hållbar utveckling, med särskilt fokus på likvärdighet. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för specialpedagogikens uppkomst och utveckling ur ett historiemedvetet perspektiv,
2. redogöra för och diskutera centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv i relation till barns utveckling och lärande,
3. problematisera specialpedagogik i förhållande till styrdokument och likvärdighet.
Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig examination.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Ahlberg, Ann (2015). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik: att bygga broar. 2., [förändrade] uppl. Stockholm: Liber (178 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Aspelin, Jonas (red.), Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (260 s)
Persson, Sven (2015). En likvärdig förskola för alla barn: innebörder och indikatorer. Vetenskapsrådet (tillgänglig på internet) (97 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).