Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV220A Specialpedagogiskt arbete i förskola (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om uppföljning, utvärdering och utveckling av förskolans utbildning som del av ett systematiskt kvalitetsarbete.
Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete i praktiken. Förskollärarens ansvar att följa upp, analysera, utvärdera och utveckla en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet diskuteras i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan mellan förskola, hem och andra aktörer. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Diskutera hur olika perspektiv på kvalitet kan komma till uttryck i och påverka förskolans systematiska kvalitetsarbete.
- Kritiskt granska och värdera olika former av och metoder för uppföljning och analys av barns utveckling, lek och lärande samt utvärdering av förskolans verksamhet.
- Formulera och motivera konkreta strategier för förskollärare att leda och bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.
Samtliga lärandemål examineras genom en muntlig presentation.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Biesta, Gert. (2009). Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect with the Question of Purpose in Education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33–46 (14 s)
Enstedt, Daniel, Lindell, Ingrid & Biesta, Gert (2020). Risking Ourselves in Education: Qualification, Socialization, and Subjectification Revisited. Educational Theory, 70(1), 89-104 (15 s)
Emilsson, Anette & Bjervås, Lise-Lotte (red.) (2021). Dokumentation i förskolan. Att bygga luftslott eller borga för kvalitet? Lund: Studentlitteratur AB (223 s)
Riddersporre, Bim & Erlandsson, Magnus (2019). Beprövad erfarenhet i förskolan en metodbok. Johanneshov: MTM (175 s)
Vuorinen, Tuula (2020). Mötet mellan föräldraansvar och förskollärarkompetens: föräldrasamverkan i förskolan. Diss. Mälardalens högskola (90 s)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2022). Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (200 s)?
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).