Inget huvudområde.
Kursen ges inom kompletterande ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna
Kursen syftar till att studenterna utvecklar fördjupade kunskaper om lärande, ämnesdidaktik, bedömning och betygssättning i relation till gällande styrdokument och de krav som ställs i den kommande yrkesutövningen.
Fokus i kursen ligger på lärarprofessionens centrala kunskapsområden med koppling till teorier om lärande, ungas och vuxnas kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv, skolans styrdokument och design av lärandesituationer. Studenterna skapar och genomför lärandesituationer som problematiseras och kopplas till styrdokument, ämnesdidaktik, det ämnesspecifika språket, ett första- och andraspråksperspektiv samt bedömning.
Inom kursen arbetar studenterna med att utveckla och utvärdera undervisning där elevernas lärande är centralt. De undersöker och värderar olika didaktiska tillvägagångssätt och relaterar dessa till ämnesdidaktisk forskning. Styrdokument analyseras och diskuteras utifrån olika pedagogisk-didaktiska perspektiv i anknytning till yrkesutövningen. I kursen omvandlas och konkretiseras gällande läro- och kursplaner till en lokal pedagogisk planering. Utifrån egna och andras exempel prövar studenterna formativ och summativ bedömning. Detta kan exempelvis ske genom att studenten skapar och värderar en bedömningsmatris i sitt ämne som motiveras utifrån teorier om lärande bedömning
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande.
Mål 1 och mål 7 examineras genom en text som studenten skriver individuellt
Mål 2, 3, 4, 5 och 6 examinerar genom en text om en lokal pedagogisk/didaktisk planering som studenten skriver individuellt. Studenten ska också ge formativ respons på annan students text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på båda examinationerna.
Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet. Lund: Studenlitteratur. (264 s.) Hajer, Maaike & Meestrina, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (226 s.) Jönsson, Anders (2013). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups (225 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, Liberg Caroline, Asp-Onsjö, Lisa och Nihad Bunar (2014). Lärande, skola, bildning: grundbok för lärande. Stockholm: Natur & Kultur. (kap 4-5. 130 s) Dessutom tillkommer litteratur av relevans för ämnesinriktningen. Denna litteratur väljs i samband med kursstart.