Grundläggande behörighet + Samhällskunskap A.
Eller
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla en teoretisk förståelse för pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, samt hur dessa tre relaterar till varandra i pedagogisk verksamhet.
Kursen behandlar följande innehåll:
Kommunikationens betydelse för lärande genomsyrar kursen. Olika kommunikationsperspektiv belyser det pedagogiska ledarskapets roll för skapandet av gynnsamma sociala relationer för lärande. Kommunikationsmönster som kan främja respektive hindra socialt samspel och grupprocesser diskuteras. I detta sammanhang aktualiseras frågor om bland annat identitet, samlevnad och sexualitet. Både verbal och icke-verbal kommunikation beaktas genom att studenten använder och bearbetar estetiska lärprocesser och uttryck för lärande.
Det pedagogiska ledarskapets formella och informella krav i undervisningssammanhang behandlas genom att olika teoretiska perspektiv, relevanta styrdokument och lärandesituationer studeras. Pedagogiskt ledarskap i relation till elever, kollegor, vårdnadshavare och andra samhällsaktörer behandlas.
I kursen diskuteras forskning om lärande och kunskap som komplexa sociala och kulturella företeelser och sammanhang. Kursen uppmärksammar olika interaktionsformers betydelser för lärandemiljöer. Analoga och digitala lärandemiljöers potential för social gemenskap och kommunikativa lärprocesser diskuteras. I kursen behandlas relationer, situationer och faktorer som kan utlösa konflikter, såsom fysisk och virtuell mobbning, kränkning och förtryck. Studenten problematiserar metoder och förhållningssätt för att främja lärandeprocesser, hantera utmanande situationer och förebygga konflikter. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och beskriva olika centrala begrepp och perspektiv inom pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering
- redogöra för pedagogiska och kommunikationsteoretiska aspekter av betydelse för pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering
Färdighet och förmåga
- identifiera och kritiskt granska pedagogiskt ledarskap, konflikthantering och sociala relationer grundat på teoretiska antaganden
- lyfta fram samband mellan kommunikation, pedagogiskt ledarskap och sociala relationer i undervisningssammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och problematisera undervisningssituationer med grund i teoretiska perspektiv på pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering
- värdera pedagogiska verksamheter utifrån jämställdhets- och jämlikhetsaspekter
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier samt föreläsningar (varav en del är digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår obligatoriska moment. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Examinationen består av två prov.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination) (4 hp)
I provet examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Skriftlig analys av gestaltning (Written Examination on Aesthetic Production) (5 hp)
I provet examineras lärandemål 4, 5 och 6.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Aspelin, J. (2018). Lärares relationskompetens – Vad är det? Hur kan den utvecklas? (1. uppl.) Stockholm: Liber (160s)
Hakvoort, Ilse. & Friberg, Birgitta. (red.) (2015), Konflikthantering i professionellt lärarskap. Stockholm: Gleerups. (248 s)
Hakvoort, Ilse & Lundström, Agneta (2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus. Malmö: Gleerups. (173 s.)
Jensen, Mikael. (2012). Kommunikation i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. (226 s)
Artiklar:
Friesen, Norm &, Osguthorpe, Richard (2018) ‘Tact and the pedagogical triangle: The authenticity of teachers in relation’ Teaching and Teacher Education, 70: 255-264. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.11.023
Digitala läromedel:
Skola och samhälle – skoldiskussioner, SOS blogg: https://www.skolaochsamhalle.se
Styrdokument och lagar:
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. http://www.skolverket.se
Skolinspektionen (2016) Skolors arbete mot trakasserier och kränkande behandling (2016) på nätet https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/skolors-arbete-mot-trakasserier-och-krankande-behandling-pa-natet/
Inkorporering av FNs konvention om barnets rättigheter, proposition 2017/18:186, Regeringskansliet, Socialdepartmentet. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2018/03/prop2.-201718186/
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet. Elektronisk resurs: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800
Diskrimineringslagen: https://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).