Grundläggande behörighet + Samhällskunskap A.
Eller
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla en teoretisk förståelse för pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, samt hur dessa tre relaterar till varandra i pedagogisk verksamhet.
Kursen behandlar följande innehåll:
Kommunikationens betydelse för lärande genomsyrar kursen. Olika kommunikationsperspektiv belyser det pedagogiska ledarskapets roll för skapandet av gynnsamma sociala relationer för lärande. Kommunikationsmönster som kan främja respektive hindra socialt samspel och grupprocesser diskuteras. I detta sammanhang aktualiseras frågor om bland annat identitet, samlevnad och sexualitet. Både verbal och icke-verbal kommunikation beaktas genom att studenten använder och bearbetar estetiska lärprocesser och uttryck för lärande.
Det pedagogiska ledarskapets formella och informella krav i undervisningssammanhang behandlas genom att olika teoretiska perspektiv, relevanta styrdokument och lärandesituationer studeras. Pedagogiskt ledarskap i relation till elever, kollegor, vårdnadshavare och andra samhällsaktörer behandlas.
I kursen diskuteras forskning om lärande och kunskap som komplexa sociala och kulturella företeelser och sammanhang. Kursen uppmärksammar olika interaktionsformers betydelser för lärandemiljöer. Analoga och digitala lärandemiljöers potential för social gemenskap och kommunikativa lärprocesser diskuteras. I kursen behandlas relationer, situationer och faktorer som kan utlösa konflikter, såsom fysisk och virtuell mobbning, kränkning och förtryck. Studenten problematiserar metoder och förhållningssätt för att främja lärandeprocesser, hantera utmanande situationer och förebygga konflikter. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning. Självkännedom, professionellt förhållningssätt, normer och värderingar samt etik är centrala teman genom hela kursen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna (siffrorna inom parentes anger i vilket prov målet examineras):
Kunskap och förståelse
- identifiera och beskriva olika centrala begrepp och perspektiv inom pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (1)
- redogöra för pedagogiska och kommunikationsteoretiska aspekter av betydelse för pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (1)
Färdighet och förmåga
- identifiera och kritiskt granska pedagogiskt ledarskap, konflikthantering och sociala relationer grundat på teoretiska antaganden (2)
- lyfta fram samband mellan kommunikation, pedagogiskt ledarskap och sociala relationer i undervisningssammanhang (2)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och problematisera undervisningssituationer med grund i teoretiska perspektiv på pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (3)
- värdera pedagogiska verksamheter utifrån jämställdhets- och jämlikhetsaspekter (3)
Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.
Examinationen består av tre prov.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination) (3 hp)
Skriftlig salstentamen med fokus på viktiga begrepp inom kursen (lärandemål 1 och 2)
Prov 2: Skriftlig analys och digitalt publicerad gestaltning (Written Analysis and Digitally Published Product) (3 hp)
Skriftlig analys grundat på teoretiska perspektiv på sociala situationer i variationsrika elevsammansättningar i skolan. Digitalt publicerad gestaltning (max 5 minuter). (lärandemål 3 och 4)
Prov 3: Visuell analys (3 hp) (Visual Analysis, 3 hp)
Film- eller dokumentationsanalys av lektionssituationer med hjälp av kursens teoretiska perspektiv och styrdokument. (lärandemål 5 och 6)
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på 6 hp.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Bartholdsson, Åsa och Hultin, Eva (red.) (2015). Sociala relationer, värdegrund och lärarprofessionalitet. n.p.: Malmö : Gleerup
Friberg, Birgitta. & Hakvoort, Ilse. (red.) (2015), Konflikthantering i professionellt lärarskap. Stockholm: Gleerups. (248 s)
Jensen, Mikael. (2012). Kommunikation i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. (226 s)
Samuelsson, Marcus. (2017). Lärandets ordning och reda: Ledarskap i klassrummet. Stockholm: Natur & Kultur. (200 s)
Aktuella forskningsartiklar (motsvarande ca 200 sidor kurslitteratur, dvs 2-4 artiklar)
Digitala läromedel:
Föreläsning om pedagogiskt ledarskap:
http://www.youtube.com/watch?v=vRc0o-nX8wg&sns=em
http://www.youtube.com/watch?v=FojMGTqnJ94&sns=em (Professor Thomas Nordahl)
Lektioner att analysera via Timss Video:
http://www.timssvideo.com/
Skolverket. Sju timmar om klassrumskommunikation:
http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan/utveckla-undervisningen/sju-timmar-om/klassrumskommunikation
Skolverket. Sju timmar om att förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.
http://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund/utveckla-undervisningen/sju-timmar-om/forebygga
Styrdokument och lagar:
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
http://www.skolverket.se
Skolinspektionen (2016) Skolors arbete mot trakasserier och kränkande behandling (2016) på nätet https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/skolors-arbete-mot-trakasserier-och-krankande-behandling-pa-natet/
SOU 2016:19 Barnkonventionen blir svensk lag. Stockholm: Regeringskansliet, Socialdepartementet.
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/03/sou-201619/
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).